gravid eller ej?

brevkassespørgsmål

gravid eller ej?

brevkassespørgsmål af
mig
14 år

tænkte på at hvis man er sammen med en dreng og han ikke er helt oppe i en bare sådan lidt oppe ikke meget og ikke kommer kan man så stadig være gravid for den har jo ikke været helt oppe?

Svar:

Kære dig

Tusind tak for dit spørgsmål. Det er super fint du skriver her i brevkassen, for jeg ved, at det er et spørgsmål som rigtig mange unge kan være i tvivl om.

I princippet, så er der risiko for, at man kan blive gravid, hvis en fyr tager sin tissemand lidt op i en. Det gælder også, hvis tissemanden ikke har været helt oppe. Grunden til det er, at når en dreng bliver seksuelt ophidstet, så kommer der noget ud af hans tissemand, der hedder præsperm. I præsperm kan der være sædceller, og derfor er der risiko for, at man kan blive gravid, når drengen tager sin tissemand op i en, fordi sædcellerne kan bevæge sig op i dit underliv.

Når det er sagt, så er risikoen for at blive gravid med præsperm meget lille, men der er en risiko, og derfor er det vigtigt at bruge et kondom, så man undgår uønsket graviditet eller smitte af kønssygdomme. Det gælder altså også selvom, at drengens tissemand bare skal lidt op i en.

Hvis du har lyst, så kan du læste lidt mere om, hvad præsperm er her på Sexliniens hjemmeside.

Du er altid velkommen til at skrive igen, eller vende forbi vores en-til-en chat, hvis der opstår andre spørgsmål.

De bedste hilsner

Maren

Marens billede
Maren fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål