Gravid?

brevkassespørgsmål

Gravid?

brevkassespørgsmål af
Anonym.
16 år
Oprettet 6 år 1 måned siden

Hej Jeg er en pige på 16 år, jeg har været sammen med min kæreste i snart 6 måneder og vi havde, begge, sex for første gang for ca. 4 uger siden. Stillingen er bare den at jeg ikke har fået min menstruation siden vi havde sex sammen... og jeg er der for meget bange for om jeg er blevet gravid. Jeg har søgt efter symptomer på graviditet, og jeg er meget træt for tiden, har lidt kvalme en gang imellem og føler mig også oppustet nogle gange. Hvad skal jeg gøre? Og skal jeg indvolvere ham i det? Kærlig hilsen, den nervøse..

Svar:

Kære du.

Jeg vil gerne starte med at sige, at det slet, slet ikke er sikkert, at du er gravid. Der kan være mange grunde til, at du ikke har fået din menstruation. Mange piger har uregelmæssige menstruationer, og hvordan vi har det psykisk kan også påvirke vores menstruation, så man slet ikke får den. Med det sagt, så skriver du ikke om din kæreste og dig brugte beskyttelse, da I havde sex. Hvis I ikke gjorde, så er der er risiko (eller chance) for at du kan være gravid. Du skriver, at du oplever at du har nogle symptomer, som kan minde om dem man kan få, når man er gravid. Men!! Det er ikke ualmindeligt at man kan have det sådan som du har det nu, selvom man ikke er gravid. Der er faktisk rigtig mange piger, som kan få de symptomer, fordi de tror de er gravide.

Men for at du kan få klarhed og ro i sindet, så vil jeg anbefale dig at købe en graviditetstest så hurtig som muligt. Hvis det er 4 uger siden I havde sex, så burde en graviditetstest vise, om du er gravid. Det er bedst at tage en graviditetstest om morgenen, da der vil være en større koncentration af graviditetshormonet hCG i urinen (hvis du altså er gravid). Men hvis du ikke kan vente, synes jeg at du skal tage den så snart du har mulighed for det, og så lige tjekke igen med en ny test om morgenen. Du kan købe graviditetstest på apoteket, i Matas og i alle supermarkeder. Hvis testen viser positiv, så skal du en tur til lægen for at få det bekræftet.

Jeg vil klart anbefale dig at tale med din kæreste om dine tanker om graviditet. I er begge sammen om det, og det kan få svært at gå med de tanker alene - særligt hvis du ikke har lyst til at blive gravid. Det kan også være, at han kan være sammen med dig, når du tager testen. For uafhængig af resultatet, så er det noget der fylder meget for dig i dine tanker nu, og som din kæreste vil det være rigtig godt, hvis han kan støtte dig og være der for dig.

Det sidste råd jeg lige vil give dig er, at hvis det viser sig, at du ikke er gravid, så husk at bruge prævention, når du har sex, så du ikke skal bekymre dig om du er gravid, når du har haft sex med din kæreste.

Hvis du har flere spørgsmål eller du har brug for at snakke med en efter du har taget graviditetstesten, så husk at du altid er velkommen i vores chat

Mange hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål