Gravid

brevkassespørgsmål

Gravid

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hey:)

jeg har hygget med en fyr, og jeg er ikke helt sikker om han havde præsperm på sine fingre, da hann pillede med tissekonen. Kann var ikke inde, måske en fingernegl ikke længere end det?

kan jeg blive gravid så?

Svar:

Kære dig.

Mange tak for dit spørgsmål. Det er rigtig godt, at du har skrevet herind i brevkassen, og du er bestemt ikke den eneste, der har det spørgsmål og kan være i tvivl omkring, om man kan blive gravid af præsperm. Det er helt normalt, at man kan blive i tvivl om, hvordan og af hvad, man kan blive gravid, og det er altid bedre at spørge og finde ud af det, så man er på den sikre side.

Du skriver, at du har hygget dig med en fyr, som muligvis har haft præsperm på sine fingre. Der er en meget lille mulighed for, at du kan blive gravid, hvis der har været præsæd på hans finger og den har været oppe i dig. Men sandsynligheden for det er dog meget lille. Grunden til at der er en risiko for, at man kan blive gravid af præsperm er, at når en fyr bliver seksuelt ophidstet, kommer der præsperm ud af hans penis. I præsperm kan der være sædceller, og derfor er der risiko for, at man kan blive gravid. Det kan derfor godt lade sig gøre, at gøre en pige gravid hvis man har sædceller på en finger og derefter stikker den op i skeden. Men det er vigtigt at sige, at det er meget usandsynligt, og at virkeligheden er, at risikoen er meget meget lille.

Hvis du gerne vil være helt sikker på, om du er blevet gravid, selvom risikoen for det som sagt er meget lille, kan du blive helt sikker ved, at tage en graviditetstest. Sådan en kan du købe i normale supermarkeder eller på apoteket.

Men jeg tænker ikke, at det er noget, som du behøver at gå og være nervøs over. Det er faktisk slet ikke så let at blive gravid som man tror. For at sædcellerne har en chance for at komme hele vejen op til kvindens livmoder og befrugte et æg kræver det, at sædcellerne har godt med fart på, hvilket også er årsagen til at fyren "sprøjter" sæd ud når han kommer. Det er ganske enkelt for at give sæden fart nok til at komme hele vejen frem. Den nødvendige fart har lidt præspærm på en finger slet ikke, så jeg synes du skal tage det helt roligt.

Hvis du har lyst, så kan du læste lidt mere om, hvad præsperm er her på Sexliniens hjemmeside.

Du er altid velkommen til at skrive igen, eller komme forbi vores en-til-en chat, hvis der opstår andre spørgsmål.

De bedste hilsner

Gro.

Gros billede
Gro fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål