Google lens

brevkassespørgsmål

Google lens

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år

Hej cyberhus

jeg har sendt nogen nøgenbilleder til en fyr. Jeg skrev så til ham om billederne og videoen var slettet. Det skrev han ja til men man kan jo aldrig være 100% sikker. Jeg fik så at vide at man kan bruge noget der hedder Google billedesøgning/ Google Lens hvor man kan insætte et billede fra sin kamerarulle og så kan den scanne billedet og søge på Google efter det billedet eller noget der ligner. Jeg gjorde det aledig da appen jo skal have adgang til ens billeder på telefonen. Jeg nåede kun lige indtil kamerarullen men jeg valgte ikke nogen billeder. men er bange for at appen gemmer ens billeder på en eller anden måde når jeg har været inde på kamerarullen. Tror du den ville gøre det når jeg ikke har valgt nogen billeder og bare sådan generelt.Så jeg har ikke scannet nogen billeder for jeg er bange for den gemmer billederne.. jeg bekymrer mig generelt alt for meget om at mine billeder skal blive delt på nettet.. jeg er bange for det ligger på en eller anden random hjemmeside man aldrig ser.. og vil man så nogensinde finde frem til den hjemmeside hvis det er en han selv laver? Hvor ville sådan nogen billeder typisk lande hvis de blev lagt på nettet?

hilsen en bekymret pige

Svar:

Kære bekymret pige.

Jeg tror, at mange har det på samme måde som dig, og er bekymret for, om deres private billeder og videoer bliver delt på nettet. Det er virkelig ærgerligt, at det skal være sådan, da man ikke gør noget galt, når man er over 18 år og sender intime billeder til en flirt eller kæreste, men det derimod er dem, der deler uden ens samtykke, som gør noget helt forkert og ulovligt. Forhåbentlig taler ham fyren, du har sendt billederne til, sandt, og har slettet billederne og videoen.

Jeg tror ikke, at du skal være bekymret for, om appen har gemt dine billeder, når du ikke uploadede nogen, men kun var inde på kamerarullen i appen. Nederst på siden her kan du få vejledning til at administrere din aktivitet gennem Google Lens. Du kan fx slette indhold og vælge om din aktivitet skal gemmes på din Google konto. Det kan forhåbentlig give dig lidt mere ro at se, at dine billeder (formentlig) ikke er gemt i appen. Hvis man har knyttet sin mobil til en Icloud eller Google konto, overføres billeder og videoer fra ens mobil hertil, indtil der ikke længere er lagerplads. Det er på den ene side rart, at man har en backup af ens billeder, hvis der nu skulle ske noget med ens telefon. Men på den anden side kan det være mere sårbart at have billeder liggende online, hvis man skulle være så uheldig at blive hacket. Ikke at det er almindeligt at det sker, men hvis du er meget bekymret over, om dine private billeder bliver delt, vil jeg anbefale dig at tjekke op på, om de, udover at ligge på din telefon, også er uploadet til en online konto som fx Google fotos.

Hvis du skulle være så uheldig, at dine private billeder bliver delt og fx uploadet på en hjemmeside, kan det være svært selv at finde frem til dem, hvis du ikke ved hvem de er blevet delt med. Det er ikke umuligt at finde, men det vil nok kræve politiets hjælp. Det kan du få gennem hjemmesiden her. Men det kræver først og fremmest, at du ved de er blevet delt. Du kan også altid få hjælp hos Sletdet, som vejleder i, hvordan man kan anmelde og fjerne ulovligt indhold online.

Du spørger også til, hvor private billeder typisk vil lande, hvis de er blevet delt. Det er forskelligt, hvor private billeder bliver delt. Nogen deler dem i private beskedtråde på fx messenger, nogle ligger dem i dropboxmapper og linker til dem gennem forskellige hjemmesider og sociale medier, nogen ligger på pornosider, og andre på dark web, hvor det er ekstra svært at finde dem.

Måske det vil give mening for dig at snakke med ham fyren igen for måske at fortælle ham, at du er rigtig bekymret for at de bliver delt, og du har brug for at forsikre dig endnu en gang, at billederne og videoen er slettet. Hvis det altså giver mening for dig at gøre.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig til at blive mindre bekymret, og ellers håber jeg, at du vil bruge nogle af de muligheder, jeg har fortalt om.

De bedste hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål