Gjorde jeg det rette

brevkassespørgsmål

Gjorde jeg det rette

brevkassespørgsmål af
Aliena
21 år
Oprettet 5 år 2 måneder siden

Hej.

D. 12/01-19 tjekkede jeg min kærestes messenger, mens han var ude og flytte sin storebror.

Jeg fandt desværre ud af at han havde skrevet romantisk med en anden pige, og givet hende en buket roser.

Jeg har selvfølgelig konfronteret ham og vi har sat os ned og snakket.

Men jeg ved ikke om jeg gjorde det rette? At han fik en chance til?

Det skal sige at jeg har været ved hans side igennem hans sygdomsforløb med stress..

Vi har været sammen i 16 måneder d. 27.

Og boet sammen siden maj 18, men officelt fra juni 18, og vi har 2 katte, hvoraf den ene er hans, og det er en af grundene til han ikke fik sparket, fordi han ikke sku bo på gaden med hans kat..

Svar:

Kære Aliena.

Det må være rigtig svært at finde ud af, at din kæreste ikke har været helt tro mod dig, og samtidig at skulle træffe valget, om I skal blive sammen. Det er helt naturligt at føle sig vred, skuffet, forvirret og ked af det på samme tid, fordi ens tillid til personen er blevet brudt, og det kan være svært at fikse den med det samme igen, og derfor også svært at træffe det her valg, du står overfor nu.

Jeg kan desværre ikke fortælle dig, om du gjorde det rette ved at give ham en chance til. Men det vigtigste spørgsmål du skal stille dig selv for at finde ud af det, er, kan du stole på ham igen? Kan du se for dig, at du ikke kommer til at være jaloux, hvis han taler med en anden pige, eller ikke være mistænksom, hvis han sidder meget med telefonen? Tillid er afgørende for, at et forhold kan holde og være godt, så derfor tror jeg, at det må være der, du skal starte. Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært at finde ud af det lige nu, og det kan også godt være, at du skal give det lidt tid for rigtig at kunne mærke efter, hvordan du har det. Men det er meget afgørende for, om jeres forhold skal kunne fungere.

En anden ting du skal afgøre med dig selv er også, om du kan tilgive ham for det, han har gjort? Og det kan også være rigtig svært at gøre lige nu og her, fordi det netop er enormt sårende, når nogen misbruger ens tillid på den måde han har gjort. For man kan gå hen og blive ret bitter og altid lidt sur på vedkommende, fordi man ikke kan tilgive det, og i længden ødelægger det forholdet.

Samtidig tænker jeg også, at det er afgørende, hvorfor han har skrevet romantisk med en anden pige og endda givet hende en buket blomster. Selvom det at være utro altid er frygteligt, så er der også lidt forskel. Nogle er utro på den måde, hvor de er sammen med nogen, fordi de havde nogle fysiske lyster, andre er følelsesmæssig utro, hvor de får følelser for personen uden nødvendigvis at have lavet noget fysisk sammen. Andre synes det er rart at få bekræftelse fra andre end ens kæreste. Og så er der selvfølgelig også nogle andre årsager. Men hvis I ikke allerede har haft en snak om det, så er det nok godt at vide, hvorfor han har skrevet med hende pigen. Det kan være, at han oplever, at der mangler noget i jeres forhold, og det skal ikke menes som en undskyldning for det, han har gjort, men hvis du beslutter dig for at tilgive ham og fortsætte, så kan det være, at der er nogle ting i jeres forhold eller noget ved ham, som han skal arbejde på.

Så lige nu tror jeg, at du skal fokusere på, om du kan stole på ham igen og om du kan tilgive ham. Hvis du synes det er for svært, så tror jeg, at du har svaret på hvad du skal gøre. Og hvis du omvendt tænker, at du godt kan gøre det, så er det også vigtigt at huske på, at I nok har lidt arbejde foran jer i forhold til at genoprette tilliden mellem jer. Og det er også okay stadig at være vred og skuffet, og det er vigtigt at du får plads til at være det.

En sidste, men vigtig ting er, at du skal være meget påpasselig med at tjekke hans eller mulige kæresters (eller andre personer for den sags skyld) private beskeder. Det er nemlig ikke lovligt i følge straffelovens §263. Så selvom du har en mistanke om, at din kæreste skriver med en anden, må du virkelig ikke tjekke hans messenger, sms eller andre sociale medier.

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker om din situation.

Mange hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål