G-strenge

brevkassespørgsmål

G-strenge

brevkassespørgsmål af
Bente
13 år
Oprettet 5 år 3 uger siden

Hej jeg går i syvende klasse og bar brugt g-streng siden starten af året der jeg boede hos min mor. Jeg har købt dem både med min søster, min mor og mine venner. Jeg kan ikke se noget forkert i det og det dækker jo bare den der underbukser kant. Rigtig mange af mine venner bruger det også. Men så er jeg flyttet ned til min far. Og han opdagede her i morges mine g-strenge Hønge på tørestativet. Det tænkte jeg jo ikke når jeg har gået i dem længe. Men min far kom ind og sagde at dem måtte jeg ikke bruge fordi det sender signaler ud til andre om jeg klar til alt muligt og det kan jeg jo ikke se så vi skændtes helt vildt om det. Og nu vi mega uvenner på grund af det. Hvad synes i jeg skal konfirmeres her til maj 2019 og fylder 14 i august. Hvad synes i hvornår må man bruge g-streng?

Svar:

Kære Bente

Jeg tror rigtig mange unge oplever, at deres forældre har en holdning til deres påklædning, og derfor er det super godt, at du tager emnet op her i brevkassen, så flere kan få noget ud af dit spørgsmål.

Først vil jeg svare på dit spørgmål om, hvornår jeg synes man må bruge g-streng, og bagefter kommer jeg med lidt refleksioner over, hvorfor din far måske reagerer som han gør, og hvad du kan gøre ved situationen.

Som ved så meget andet, så tænker jeg som udgangspunkt, at det er helt op til den enkelte at mærke efter, hvornår og ikke mindst om det føles rigtig for hende/ham at gå med g-streng. Det er nemlig meget individuelt, hvornår unge har lyst til at gå med g-streng, og nogle vælger det også helt fra, fordi de synes, det er ubehageligt at have på. Jeg ved, at en del unge begynder at gå med g-streng, når de går i 7. - 8. klasse, så en hovedregel kan måske være, at man først begynder, når man er kommet i puberteten, hvilket typisk sker omkring 13-14 års alderen.

I forhold til din far, så kan jeg virkelig godt forstå, hvis du er sur på ham og frustreret over, at han ikke vil lade dig gå med g-streng, når nu det er ok for din mor. Selvom det måske ikke hjælper at høre, fordi du garanteret er rigtig træt af din far lige nu, så tror jeg helt sikkert, at din far siger de ting han gør, fordi han holder af dig og vil passe på dig. En g-streng er nemlig et stykke undertøj, som mange ser som et slags sexsymbol, og det lyder til, at din far også tænker sådan, og derfor synes det er for tidligt for dig at bruge. Jeg tænker derfor, at det vil være en rigtig god idé, at du i en hyggeligt stund sætter dig ned med din far og tager en snak om, at du gerne vil have hans tilladelse til at gå med g-streng, da du ikke ønsker at holde noget skjult for ham. Forklar ham på en stille og rolig måde, hvorfor du gerne vil gå med g-streng, og at det altså ikke handler om, at du vil signalere til andre, at du er klar til al muligt. Det kan eksempelvis være af praktiske årsager, fordi du måske synes, at det er træls, hvis man kan se trussekanten gennem bukserne, eller fordi du synes det er rarer at gå med g-streng end almindelige trusser. Hvis du sætter din far ind i din baggrund for at gå med g-streng, så kan det være, at han er mere forstående, og så bliver det måske nemmere for ham at acceptere. Du kan også fortælle ham, at der er rigtig mange piger i din klasse, der går med g-streng, så han bliver klar over, at du slet ikke er den enste på din alder.

Jeg krydser fingre for din fars forståelse - og husk, hvis han stadig ikke helt forstår dig, så er det formentlig fordi, at han holder af dig og gerne vil passe på dig.

De bedste hilsner

Maren

Marens billede
Maren fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål