Fortrydelsespiller

brevkassespørgsmål

Fortrydelsespiller

brevkassespørgsmål af
Ida
15 år
Oprettet 2 år 9 måneder siden

Sidste uge mistede jeg min mødom til min kæreste, men vi kom frem til en fælles beslutning om at kondom ikke fungerede for os. Vi har de seneste 7 dage haft sex 29 gange, og jeg har i den sammenhæng indtaget 5 fortrydelsespiller - i den uge alene. Kan det have nogle konsekvenser for mit helbred?

Svar:

Hej Ida

Hvor er det skønt at du har fundet en kæreste, og at I nyder hinanden rigtig meget.

Fortrydelsespiller er ikke skadelige, men alligevel ret problematiske at bruge som prævention...for det er det ikke.

Først og fremmest så beskytter de ikke nær så godt mod graviditet som rigtig prævention. Kun ca. 85 procent, hvor andre former er næsten på 100 procent. Det betyder at, hvis du 10 gange tager en fortrydelsespiller, så er der en ret stor risiko for at den slet ikke virker i 1-2 af gangene.

Et andet problem er at en fortrydelsespille kan give kvalme, svimmelhed eller blødning, hvilket ikke er særlig rart.

Fortrydelsespiller kan også give en meget uregelmæssig menstruation, særligt hvis man bruger dem ofte. Manglende blødning, ændret cyklus eller længere perioder, hvor man bløder hele tiden er ikke usædvanligt.

Så hvis kondom ikke fungerer for jer, så må I tage endnu en snak om prævention, for fortrydelsespiller fungerer heller ikke.

Måske er p-piller eller p-stav en bedre løsning? Tag en snak med din læge, så du kan få den helt rigtige vejledning i forhold til din situation, og din sundheds situation.

Mange hilsner Julie

Julies billede
Julie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål