Fortiden

brevkassespørgsmål

Fortiden

brevkassespørgsmål af
Maja
14 år
Oprettet 3 år 2 måneder siden

Jeg har haft en ret svær fortid med personlige problemer og jeg bliver ved med at tænke på det og jeg ved ikke hvordan jeg kan komme videre

Svar:

Hej Maja,

Fortiden kan være rigtig svær at undslippe, for den har det med at trænge sig på som konstante tanker, som du også oplever.

Nu ved jeg ikke hvad det er du har oplevet og hvad det er for nogle tanker der fylder. Men uanset er mit råd helt klart, at du skal prøve at tale med nogen om, hvad det er du har oplevet, og hvilke problemer det er du har eller har haft. Det kan virke enormt skræmmende at skulle tale om de tanker og følelser, der fylder. Især hvis tankerne og følelserne i sig selv er negative eller ubehagelige. Men den bedste vej til at få mere ro i hovedet er at sætte ord på tankerne, og tvinge dig selv til at forholde dig til dem, i stedet for at forsøge at holde dem væk. For det er nemlig gerne sådan med både tanker og følelser, og jo mere vi forsøger på at holde dem væk, des mere fylder de og des større bliver de.

Eftersom jeg ikke ved hvad det er der fylder i dine tanker er det svært for mig at sige, hvem det vil være mest oplagt for dig at snakke med. Måske er det en god ven eller veninde. Måske er det dine forældre. Måske er det et andet nært familiemedlem. Måske er det din vens eller venindes forældre. Måske er det en lærer. Måske er det din læge. Måske er det en psykolog. Mulighederne er mange. Det vigtigste er, at det er en du stoler på og som du føler dig tryg ved. Og som vil dig det bedste.

Held og lykke!

Mange hilsner,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål