Forsinket mens

brevkassespørgsmål

Forsinket mens

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 5 år 3 måneder siden

Hej jeg er en pige på 15 år, jeg har haft mens siden 6.klasse og går i 9.klasse nu.

Jeg er gået 1 dag over tid, (i følge min mens app) men er lidt i tvivl om min æggeløsning kom senere i den her måned end den plejer og om det kan være derfor min mens er forsinket men kan jeg være gravid? Det skal lige siges jeg er hypokontor og er derfor helt ude af mig selv! Min kæreste og jeG beskytter og godt, og han trækker sig inden han kommer, så er næsten sikker på jeg ikke er gravid. Men er dog stadig meget nervøs! Men kan man blive gravid hvis man har sex 1-3 dage før man får sin mens eller er chancen meget lille? Håber du forstår mit spørgsmål og kan give mig lidt svar på mine spørgsmål:)

Svar:

Kære 15-årige pige.

Tak for dit spørgsmål.
Det er ikke rart at gå og være bange for, om man er gravid. Heldigvis lyder det ikke til, at risikoen er særlig stor for dig.
Du er kun gået 1 dag over din menstruation, og det er jo ikke meget - måske har du fået din menstruation, inden du når at læse mit svar.

Hvis du og din kæreste kun har haft sex 1-3 dage før du skal have din mesntruation, så er sandsynligheden for at blive gravid næsten ikke til stede. Man bliver kun gravid, hvis man har ægløsning i dagene omkring samlejet. Og ægløsningen ligger jo typisk 14 dage efter første dag i sidste menstruation, så derfor er der meget lille risiko for graviditet i dagene inden menstruationen.
Men når det så er sagt, så håber jeg, at I beskytter jer på anden måde, end at din kæreste trækker sig ud, inden han kommer. Det er IKKE en sikker beskyttelse mod graviditet, og jeg vil klart anbefale, at I vælger en anden præventionsform feks kondom, p-piller eller spiral.

Hvis ikke du har fået din menstruation i løbet af de næste dage, så gå på apoteket og køb en graviditetstest, så du kan få ro i sindet.
Mvh Anne

Annes billede
Anne har svaret på dette spørgsmål