forelsket

brevkassespørgsmål

forelsket

brevkassespørgsmål af
zamira
16 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

heej jeg er en pige som er 16 men jeg er forelsket i min vikar han ved det ikke men jeg er muslim og jeg ved ikke hvordan jeg skal fortale ham det er lidt bange

Svar:

Kære dig,

Jeg tror, langt de fleste oplever at blive en lille smule forelskede i en lærer, en pædagog eller en vikar, når de er omkring din alder. Det kan måske være grundet mange ting, for eksempel at man i den alder begynder at få større interesse for kærlighed og sex, men måske også fordi ens vikarer, lærere og pædagoger er voksne mennesker, som man beundrer og ser op til. De er et helt andet sted i livet og virker højst sandsynligt mere modne end nogen på ens egen alder. Det kan være virkelig rart at møde et ungt voksent menneske på den måde, og man kan føle sig forstået og tryg i deres selskab. Det er helt naturligt og normalt, at dette måske kan udvikle sig til, at man kan blive en lille smule forelsket, fordi man simpelthen ikke kan lade vær at forestille sig, hvordan det ville være at være tættere med dem og snakke mere med dem.

Det er dog sådan, at det er ulovligt for lærere, vikarer, pædagoger osv. at have et forhold til eleverne under 18 år, og er man over 18 år er det oftest stadig forbudt på de enkelte skoler. Det er der mange forskellige grunde til, men vigtigst af alt, er det for at beskytte børn. Når man er 16 år, føler man sig meget voksen og man er i fuld udvikling og vil bare gerne have lov at prøve ting af. Men nogle gange kan man ikke træffe de valg, der er bedst for én. Derfor er det nødvendigt med regler og love som beskytter én mod oplevelser, man måske engang når man bliver ældre ville ønske, man ikke havde oplevet.

Selvom du nu ved, at det desværre ikke kan blive til noget med dig og din vikar, kan du selvfølgelig godt fortælle ham om dine følelser alligevel. De fleste mennesker kan godt lide at få at vide, at de er søde, men ikke nødvendigvis i alle situationer. Nogle situationer kan det være nærmest ubehageligt at få at vide, at en anden er vild med én, måske hvis man gerne vil ses på en anden måde end en mulig kæreste. Derfor bliver du også nødt til at tænke over, om det måske faktisk er bedre ikke at sige noget til ham? Måske du kan snakke med nogle veninder om det? Måske de også synes, han er lidt sød?

Jeg håber, du kan bruge mit svar.

Kærlig hilsen

Sophie

SophieBs billede
Sophie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål