Forældre

brevkassespørgsmål

Forældre

brevkassespørgsmål af
Oliver
15 år
Oprettet 5 år 5 måneder siden

Hej, skulle bare lige høre om mine forældre kan tvinge mig til at arbejde et sted jeg virkelige ikke kan lide at være. PS er ungarbejder under 18

Svar:

Hej Oliver!

Tak for dit spørgsmål, det er relevant, for hvad kan forældre tvinge en ung på 15 år til? Ordet tvinge lyder voldsomt i mine ører. Det dine forældre kan tvinge dig til er at gå skole, da det er et lovkrav i DK. Jeg tænker, måske dine forældre mener de gerne vil have du giver dit ungarbejde en chance, fordi de måske tænker, du kan blive glad for det. Eller også har dine forældre måske en drøm om, hvad du skal arbejde med. Men du har ret til at bestemme over din fritid og hermed over hvilket ungarbejde du vælger.

I loven står der, om de penge en ungarbejder tjener; "Når du er blevet 15 år, kan du selv bestemme, hvad du vil bruge de penge du selv tjener til. Det vil sige, at du ikke længere behøver spørge dine foældre om lov, når du vil købe noget for dine penge". Jeg synes, du skal fortælle dine forældre, hvordan du har det med dit arbejde. Du har ret til, at stå ved det, der er godt for dig. Jeg ønsker for dig, du finder frem til, hvad er godt for dig at gøre i din fritid.

Lykke til fra Anne-Sophie

Anne-Sophies billede
Anne-Sophie har svaret på dette spørgsmål