Fodbold pigen

brevkassespørgsmål

Fodbold pigen

brevkassespørgsmål af
M
10 år

Hej jeg spiller fodbold faktis jeg syntes det en fed sport og sjovt man bruger kroppen men man har det sjovt os selv når det kampe jeg øver rigtig meget os hjemme jeg ikke nørd men drengne syntes det sejt hvor pugerne i klassen er anderledes men jeg brænder for den sport og elsker at komme ud og træne med pigerne på holdet mine 2 træner roser mig for hvor sej jeg er og hvor hurtig jeg lære nye teknikker mine plejeforældre er gode til at tag en bold med hvis vi går en tur på marken for så siger de må vi se hvad du kan tror os gerne de vil ha jeg bliver ved at gå op i det der nemlig problemer da min egen mor har sagt til kommunen jeg presse til sporten og gør mig ked af det for det var mit egen valg fra jeg kom i pleje og ny skole og fik en veninde der spille ville jeg os og siden har jeg været vild med at gå til fodbold så det rigtig træls når jeg skal tænke på hvad andre siger og tænker

Svar:

Hej M,

Hvor lyder det bare sejt og godt, at du er helt vild med at spille fodbold. Ud fra hvad du skriver, lyder det også til, at du er super dygtig til det.

Det lyder til gengæld ærgerligt, at du tænker på, hvad andre siger og tænker. Det er helt naturligt, at man kommer til at tænke over og kan blive påvirket af, hvad andre mennesker siger og tænker om én eller noget, man gør.

Ud fra det du skriver, så lyder det til, at det er pigerne i skolen og din mor, der har en træls holdning til, at du spiller fodbold.

Lad os starte med pigerne i skolen. Alle er forskellige og kan lide forskellige ting og aktiviteter. Du er 10 år, og i den alder, har nogle børn delte holdninger til, hvad der er 'pige-sport' og 'drenge-sport'. Der er naturligvis ikke noget, der er mere okay for piger end for drenge og omvendt, for man skal gå til lige den sport, man har lyst til. For nogle kan fodbold virke som en sport, der ligger mere naturligt for drenge at spille. Du skriver, at drengene i din klasse synes, det er sejt, men at pigerne er anderledes. Måske er pigerne lidt misundelige på, at du er sej til fodbold, og at drengene også synes det? Jeg synes, det lyder godt, at du har en veninde, som du går til fodbold med. Så har I to hinanden og det lyder også til, at drengene har lyst til at spille med jer - så pyt med, hvad de andre piger tænker.

Det kan være lettere sagt end gjort at lade være med at tænke på, hvad andre siger og tænker, men måske kan du i stedet huske på dem, som siger det er sejt, og som roser dig for at spille fodbold.

Du skriver, at din mor har sagt til kommunen, at din plejefamilie har presset dig til at spille fodbold, og det virker til, at du er ked af det. Jeg kan godt forstå, du ikke synes, det er rart, at din mor har sagt sådan til kommunen, når du skriver, at du selv har valgt at spille fodbold. Din plejefamilie lyder til at være søde og støtte dig i, at du er vild med at spille fodbold og også støtter dig i din udvikling som fodboldspiller. Måske du kan fortælle din mor, når/hvis du har samvær med hende, at du har valgt at spille fodbold, fordi du har en sød veninde, der også spiller fodbold og at du synes, det er hyggeligt med hende? Det skal hvert fald ikke stoppe dig i at spille fodbold.

Hvis det stadig gør dig ked af det, så kan du tale med dine plejeforældre om det, og måske sige til dem, at du ikke har lyst til at få at vide, hvis din mor siger sådanne ting til kommunen.

Du er også velkommen til at skrive i 1-1chatten her hos Cyberhus. Så vil der sidde en rådgiver klar til at snakke med dig.

Du lyder super sej, og jeg håber, du bliver ved med og være glad for at spille fodbold.

Jeg håber, du kunne bruge svaret.

De venligste hilsner

Kathrine.

KathrineBs billede
Kathrine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål