Flytte skole

brevkassespørgsmål

Flytte skole

brevkassespørgsmål af
Anonymt
13 år
Oprettet 2 år 9 måneder siden

Hej.

jeg er en pige på 13 år. og jeg skal måske skifte skole efter sommerferien. Og jeg må ikke sige det til nogle af mine venner. Men når jeg må ved jeg ikke hvad jeg skal sige. Så det jeg spørger om er: Hvordan siger man til sine venner at man skal skifte skole unden at gøre dem ked af det?

Mvh pige på 13 år

Svar:

Hej med dig

Mange tak for dit brevkassespørgsmål. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at finde ud af, hvordan man kan fortælle sådan en nyhed til sine venner.

Først og fremmest skriver du, at det kun er MÅSKE at du skal skifte skole, og at du derfor ikke må fortælle det til dine venner endnu. Det er helt sikkert en god idé at vente med at fortælle det til dine venner, indtil du ved med sikkerhed, om du skal flytte skole. På den måde undgår du at gøre dine venner kede af det, hvis du alligevel ender med ikke at skulle flytte skole.

Viser det sig, at du skal flytte skole, bliver det, som du skriver, et spørgsmål hvordan du får det fortalt til dine venner. Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at gøre dine venner kede af det med nyheden. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt at overveje hvor og hvornår du skal fortælle dem om, at du skal skifte skole. Det er en mulighed at fortælle det til dine venner henne i skolen, hvor I ses. Det kan også være, at det er rarere at fortælle dem nyheden på et tidspunkt, hvor I er mere alene - måske efter undervisningen er slut eller hjemme hos en af jer? Siden nyheden handler om, at du skal flytte skole, kan man ikke undgå, at nogle af dine venner måske bliver kede af det. Derfor kan det være rart, at I er alene, så der både er tid og plads til, at man kan få talt tingene igennem og være kede af det sammen.

Hvis I er gode venner, kan det nok ikke undgåes helt at de bliver triste, når du fortæller dem nyheden. Det er selvfølgelig aldrig rart at gøre andre kede af det. Men jeg kan forestille mig, at årsagten til at de blive kede af det, er fordi at de kommer til at savne dig. Derfor kan det også være en god idé at tale om, hvordan I kan blive ved med at holde kontakten, når du flytter skole. Man kan nemlig sagtens fortsætte med at være gode venner, selvom man ikke går på samme skole.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig. Hvis du har brug for flere gode råd, er du velkommen inde i chatten, hvor vi også gerne vil hjælpe.

Med venlig hilsen
Christine fra Cyberhus

cyberhuschristines billede
Christine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål