Flytte sammen

brevkassespørgsmål

Flytte sammen

brevkassespørgsmål af
Mia
17 år
Oprettet 1 år 7 måneder siden

Hej, jeg har haft problemer med min far og stedmor i snart 6 år, derhjemme. Min far vil gerne have mig ud af huset, jeg har prøvet at samarbejde med kommunen om det, men desværre er det ikke blevet bedre og sagen er nu blevet lukket. Men jeg kan ikke være her i min fars hus, så mit spørgsmål er om det er lovligt at flytte sammen med min kæreste, som er en dreng på 18, og jeg er 17 ? Mvh Mia

Svar:

Kære Mia

Det må være rigtig svært at bo hos nogen, hvis man ikke kan sammen, så jeg kan sagtens forstå at du gerne vil finde en anden løsning. Det er rigtig flot at du har rakt ud til kommunen for at få hjælp, og rigtig ærgerligt at de har valgt at lukke sagen, uden at det er blevet bedre. Derfor tænker jeg også at det er en rigtig fin løsning at du flytter sammen med din kæreste, hvis I begge to har lyst til det. Som udgangspunkt er det lovligt, men fordi du er under 18 år, skal dine forældre, eller den forælder som har forældermyndigheden, også godkende det. Eftersom du bor ved din far, og ikke nævner din mor, så forestiller jeg mig at det er ham der skal godkende det - og eftersom han også tænker at det er bedst at du flytter, så burde det ikke være et problem for dig at få lov af ham. Han er dog stadig officielt ansvarlig for dig indtil du fylder 18, og han modtager ligeledes unge-ydelse hver måned (966,- pr. måned eller halvdelen, hvis han splitter med din mor), og I kan aftale at du får disse penge i stedet, som så kan bruges på husleje. I hvert fald indtil du fylder 18 år.

Det er altid nemmest at flytte, hvis man har støtte fra sine forældre, men der er ikke noget juridisk der forhindrer dig i det, så længe det er godkendt af dine forældre. Når du fylder 18 år, har du fuld selvbestemmelse, og har myndighed over dig selv. Det er muligt for dig at søge forskellige tilskud ved kommunen, men det er svært for mig at vide præcist hvilke der kunne være aktuelle for dig, så jeg vil anbefale dig at kontakte kommunen igen i forhold til det. Selvom de lukkede den gamle sag, så må du stadig gerne bede dem om hjælp til andre ting. Du kan også se om din kommune har en rådgivning herinde (cyberhus.dk/ung-i), og så kan du faktisk skrive anonymt direkte til dem. De ved også mere om dine rettigheder.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber du finder en god løsning på dine bolig-forhold.

Venlige hilsner,

Camilla

SigneHs billede
Camilla fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål