flytte hjemmefra

brevkassespørgsmål

flytte hjemmefra

brevkassespørgsmål af
cecilie
16 år
Oprettet 3 år 6 måneder siden

hej jeg er en pige på 16år som er igang med min 9klasse men problemet er at min mor forbyder mig at tage i skole og tager mig med til sjælland selvom jeg ik har haft det bedste forhold til min mor de sidste 4år og så skubber hun og slår og skænderier hvor anden dag og føler enlig bare hendes kæreste er vigtigere og jeg skal være den vkoksne så tænkte på om det var en mulighed at flytte hemmefra i min alder da jeg gerne vil kunne leve mit eget liv men ogs fordi jeg føler ik jeg har det særlig godt hjemme min skole kontakter kummunen imorgen men ved ik hvad jeg skal gør

Svar:

Hej du

Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre, og jeg er glad for, at du har lyst til at dele din tvivl med mig her i brevkassen. Jeg synes, at det er rigtigt sejt af dig, at du tør bede din skole om hjælp, og at du undersøger, om der er noget, du selv kan gøre.
Sådan som du beskriver din situation, lyder det som om, at det er ret ubehageligt for dig at være hjemme hos din mor og som om, I har mange konflikter. Indtil du fylder 18 år, har din mor ansvaret for at passe på dig og støtte dig, og derfor er det ikke i orden, at du føler, at du skal være den voksne derhjemme. Det betyder samtidig også, at hvis din mor ikke kan finde ud af at tage sig ordentligt af dig, så skal den kommune, du bor i, hjælpe dig.

Jeg er derfor glad for at høre, at du allerede har snakket med din skole og fortæller, at de vil kontakte kommunen. Jeg tænker, at du sammen med din skole derfor snart bliver klogere på, hvilke konkrete muligheder der findes for dig. Det kan nemlig godt lade sig gøre at flytte hjemmefra, når du er under 18 år, og det er socialforvaltningen i kommunen, som kan hjælpe dig med det. Kommunen og socialforvaltningen kan samtidig også vælge at tilbyde dig andre muligheder end at flytte hjemmefra ud fra en vurdering af din situation. Det kan eksempelvis være psykologisk behandling eller en kontaktperson, som kan hjælpe og støtte dig - og nogle gange flere af tilbuddene samtidig.

Selvom det lyder til, at din skole allerede er i gang med at undersøge, hvilke muligheder du har, kunne jeg alligevel godt tænke mig at dele nogle af mine tanker om dit indlæg med dig. Mine tanker handler ikke så meget om, hvad man rent praktisk skal gøre og huske, når man flytter hjemmefra, da jeg tænker, at du kan finde den information andetsteds og få hjælp af kommunen, hvis det bliver aktuelt. Mine tanker handler derfor mere om, hvordan det kan opleves at flytte hjemmefra. Jeg håber, at det er nogle tanker, som du kan tage med i dine overvejelser, inden du beslutter dig for, om du vil flytte hjemmefra eller ej, og at du måske efter at have læst dem føler dig bedre klædt på til at tage den beslutning.

Først og fremmest vil jeg gerne starte med at linke til denne hjemmeside, som jeg synes giver svar på mange af de spørgsmål, man kan have i forbindelse med, at man flytter hjemmefra. At flytte hjemmefra er nemlig en stor ting, og der følger et stort ansvar med det at bo alene. Nogle gange kan det godt være sværere at klare sig selv, end man lige havde regnet med, når man pludseligt skal stå for alting selv. Det handler både om store ting som at skulle stå på egne ben og tage ansvar for sig selv, men også om små ting som at huske at købe toiletpapir, inden man løber tør. Så selvom kommunen i starten kan hjælpe dig med at flytte hjemmefra og lære at bo selv, tænker jeg, at det kan være rart for dig at have nogen at snakke med og være sammen med, og som du kan bede om hjælp, hvis det skulle blive nødvendigt. Det kan for eksempel være en ven eller veninde, som du er tryg ved og hans/hendes familie.

Jeg tænker også, at der kan være rigtigt mange forskellige følelser i spil i forbindelse med det at flytte hjemmefra, særligt når man er meget ung, og særligt når man står i en svær situation, som den du har beskrevet. Hvis du har brug for at snakke med nogen om, hvordan du har det, så er du altid velkommen til at skrive til os i 1-1 chatten.

Jeg håber, at jeg har fået svaret nogenlunde på dit spørgsmål, og jeg vil afslutningsvis gerne ønske dig al held og lykke fremover, uanset hvad du beslutter dig for at gøre :)

De bedste hilsner,
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål