Flere problemer

brevkassespørgsmål

Flere problemer

brevkassespørgsmål af
Henrik
15 år
Oprettet 3 år 1 måned siden

Har flere problemer lige for tiden, og jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre, vil ikke engang have hjælp, eller en løsning, vil bare have en professionel mening.

Mit første problem er at hver gang jeg forlader min computer for at gå i seng, så føler jeg mig totalt alene, nogle gange er det rart, og andre gange er det ulideligt, ofte får jeg den her følelse af at være helt tom indvendig og smerten er næsten for meget, ved ikke helt hvad der kan forsage den her smerte, men tror det er fordi jeg er vokset op med at se film hvor det kun handler om at finde sin partner, og derfor er det nok også blevet mit største mål, men på grund af hvad der er sket i min fortid så har jeg utroligt svært ved at lave folk komme tæt på og lade dem lære mig at kende, og så giver jeg bare op efterhånden.

Mit næste problem er at de bedste venner jeg har bor i et helt andet land, og har en anden tidzone, så når jeg endelig spørger om hjælp så svarer de ikke før et par timer senere fordi de sover, og så giver jeg igen bare op, er blevet rigtig god til at give op, ved ikke hvorfor, tror i bund og grund bare at jeg ikke længere har en ordentlig motivation.

Jeg har heller ikke lyst til at gå i skole mere, det har ikke lært mig noget i alt for mange år, de kommer altid et halvt til et helt år for sent med den viden jeg allerede har, og så er det bare generelt elendigt og kedelig, som sagt så lære jeg ikke noget, men der er heller ikke nogle kammerater til at hænge ud med (fordi de ikke gider mig), jeg følger alligevel aldrig med i skolen, så ved slet ikke hvorfor jeg er der.

Og så har jeg bare lyst til at give helt op, bare stoppe med at give en fuck om nogen, og så bare leve mit eget liv...

Og som sagt så vil jeg bare have din mening, ikke en løsning, kender allerede løsningen, har bare ikke motivationen til det, fordi det ville være det største sats jeg nogensinde har taget, og det har jeg ikke brug for PT.

Svar:

Kære Henrik.

Tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver og at du i en eller anden grad allerede kender løsningen på problemet. Men selvom løsningen måske ligger lige for, så betyder det ikke at det er nemt. Det er jeg helt med på. Og det er din udfording nu, sådan som jeg læser dit brev i hvert fald. Jeg kender ikke din fortid eller de nærmere omstændigheder for de udfordringer du opstiller, så tilgiv mig, hvis mit svar ikke rammer helt plet, men jeg skal gøre et forsøg.

Du er 15 år og jeg forestiller mig at din skole lige pt. foregår online. Samtidig har du gode venner der bor i udlandet, så din socialisering med andre foregår også online. Det hele bliver en form for passiv samvær og det kan være svært at mærke hvilket udbytte man får igennem en skærm. For mig lyder det til at du trænger til at komme ud og møde andre ansigt til ansigt, ude i den fysiske verden. Jeg ved ikke om det er en del af den løsning du allerede er kommet frem til, men for mig lyder det til at du er inde i en spiral, der hedder computer-film-sove og så gentag næste dag. Men jeg kan kun gætte. Vi skal altid leve vores eget liv. Men det kan nogle gange betyde at vi er nødt til at give noget af os selv, at yde en ekstra indsats, satse lidt, som du også er inde på... For at genvinde motivationen til dette er du nødt til at række hånden ud til andre. Helst dem du har i dit nærmiljø og som ikke befinder sig i en anden tidszone. Den smerte du føler kan være forbundet med en ensomhed, som du, allerede ved at skrive dette brev, er ved at tage hånd om. Jeg tror du skal tænke over om dine klassekammerater virkelig ikke gider dig eller om det er fordi du ikke rækker ud til dem. At genvinde motivation kræver aktiv handlen og aktiv handlen kræver overskud. Nogle gange kan en motivation genvindes ved at bryde gamle vaner. Gå en tur, meld dig ind i en forening, eller søg hjælp. Du tror måske du kender løsningen, men det kan være rart at tale med andre, måske dine forældre eller en psykolog, og få et nyt perspektiv - en helt anden løsning måske end den du har i dine tanker.

Jeg ved ikke om du kan bruge mit svar, men jeg håber det har været en lille hjælp alligevel. Du kan altid skrive herind igen eller prøve vores 1-1 chat, hvor vi sidder klar til at lytte. Ikke nødvendigvis komme med løsninger, men bare lytte.

Jeg ønsker dig alt det bedste. Med venlig hilsen, Lisa

cyberhuslisabjs billede
Lisa fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål