Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Fjerne retainer

brevkassespørgsmål

Fjerne retainer

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 4 år 6 måneder siden

Hej.

Jeg har haft retainerbøjle på i ca. 6 år nu. Inden for det sidste år er selve tråden i overmunden gået i stykker, og i undermunden er limen faldet af. Bøjlen er altså meget i stykker, og nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. Bøjlen har været i stykker i et godt stykke tid, og jeg har ikke fået det rettet fordi jeg ikke som sådan har været generet af det og fordi det er ret dyrt. Men min tandlæge har sagt at jeg skal beslutte om jeg vil have ordnet bøjlen, eller have taget den helt ud. Helst vil jeg gerne af med bøjlen, men jeg er bange for at mine tænder vil flytte sig og sidde skævt. Men på den anden side har min bøjle jo været i stykker i snart et år, og i denne periode har jeg ikke oplevet at mine tænder har flyttet sig. Kan jeg regne med at mine tænder ikke vil flytte sig, hvis jeg får taget resterne at retaineren ud?

Tak for hjælpen

Svar:

Hej pige på 20 år,

Mange tak for dit spørgsmål.

Det er meget individuelt, hvor længe der er behov for at have en retainer på efter en tandreguleringsbehandling. Det afhænger af flere forskellige faktorer. Bl.a. hvor gammel man var, da man fik rettet tænder, hvilken tandstillingsfejl man har fået rettet mv.
Det er positivt, at dine tænder ikke har flyttet sig i det år, hvor retaineren har været i stykker. det kunne tyde på, at du måske godt kunne få den fjernet. Men som sagt, så er det helt individuelt, hvornår man kan fjerne den. Der er ingen garanti for at dine tænder ikke vil flytte sig, hvis den bliver fjernet, men sandsynligheden er mindre, når der ikke er sket nogle ændringer igennem det sidste år.
Måske kan du eller dine forældre huske, hvor længe specialtandlægen anbefalede, at den skulle sidde, da du fik bøjlen fjernet og fik påsat retaineren?
Mit bedste råd til dig vil derfor være at spørge din tandlæge hvad han/hun vil anbefale. I kan evt. også kontakte den tandlæge, hvor du fået din tandreguleringsbehandling og høre, hvad de anbefaler.

Bedste hilsner

Birgitte, tandlæge.

BirgitteSs billede
Birgitte fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål