fedt og kroppen

brevkassespørgsmål

fedt og kroppen

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

hej jeg er en pige på 13 år som har svært ved at tage på og vokse :( jeg spiser temmelig normalt og noglegange mere end mine veninder. Jeg spiser morgenmad hver dag og madpakke (hvis der er skole) og så spiser jeg for det meste middagsmad tit varmt eller bare brød med noget. Jeg prøver at spise meget fedt mad og jeg tager også meget meget meget langsomt på men det er mere min højde som jeg gerne ville have gik meget hurtigere. jeg er kun 1.45 høj og går i 7 klasse. Det der med at spise er ved at blive lidt hårdt for mig for jeg føler overhovedet ikke at det nytter noget og det er bare som om at min krop tager fedten fra maden ind også smider det hele ud igen så der aldrig kommer til at hænge noget fast. Jeg vejer også kun 30 kg. Har du nogle gode råd til hvad for noget fedt jeg kan gå efter som hænger bedre fast på kroppen ? Ville fiskeolie hjælpe til at jeg hurtiger tager på og vokser ? Hvad mad kan overhovedet hjælpe til at jeg tager på og at min vækst går hutigere. Jeg føler det er lidt som om jeg spiser og spiser og spiser og intet hjælper og noglegange er jeg bange for at jeg altid bliver sådan. Jeg har snakket med en læge og de siger at alt er iorden og det hele bare skal have tid men jeg er bare så træt af det hele :0( håber du/i kan hjælpe mig lidt på vej vh den fortvilede pige

Svar:

Hej

Jeg kan sagtens forstå at du synes det er rigtig frustrerende, at du ikke kan tage på eller vokse specielt meget. Det er et rigtig godt skridt på vejen, at du spiser tre hovedmåltider om dagen (morgen, middag og aften).

Hvis du gerne vil tage på, er det helt rigtigt at det handler om at spise mere mad end normalt, men det er ikke nødvendigvis en god idé bare at spise meget fedt. I stedet vil det være godt, at spise en sund og varieret kost. Du kan i stedet for at spise meget fedt i dine måltider, prøve at spise nogle mellemmåltider i løbet af dagen, som fx en bolle med pålæg til eftermiddag eller et stykke frugt til formiddag. På den måde slipper du for at blive træt af spise fedt og samtidig holder du dig mæt det meste af dagen. Mange spiser omkring tre mellemmåltider i løbet af en dag, men du kan jo prøve dig frem til hvor mange du selv synes.

I forhold til din vækst er jeg sikker på, at læger har ret når de siger at alt er i orden og at det bare tager tid. Vi er alle meget forskellige, så det er også meget forskelligt hvor hurtigt vi vokser og udvikler os. Især i din alder, kan der være stor forskel på kroppens udvikling, fordi nogle af dine klassekammerater er kommet i puberteten, mens andre ikke er. Selvom jeg vil ønske jeg kunne give dig et helt konkret råd til hvordan du kan komme til at vokse (og tage på) hurtigt, er det desværre et spørgsmål om at vente, for det skal helt sikkert nok komme.

Rigtig god sommerferie

Mange hilsner
Anne Marie