Farvning af hår

brevkassespørgsmål

Farvning af hår

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 4 år 6 måneder siden

Hej jeg er en pige på 13 som har orange/ginger hår. Jeg bliver ikke drillet med det i skolen eller af klassekammerater men jeg har oplevet at blive afvist af drenge, og blive dømt som “nørd/kedelig” af folk som ikke kender mig. Jeg vil VIRKELIG gerne farve mit hår, men min mog siger at jeg ikke må (ik for at lyde barnlig men respektere hende og vil ikke gå bag hendes ryg, og farve det uden hun ved det). Min mor mener at jeg først må farve det når jeg fylder 18. Det er jeg rigtig ked af da jeg virkelig bliver ked af at se på mig selv, når jeg ser mit røde hår. jeg er for nylig blevet rigtig glad for hvordan jeg ser ud i forhold til engang men det såret mig stadig dybt inden i at jeg ikke må farve det har du/I nogle ideer til hvordan jeg kan overtale min mor til at få det farvet

kh. mig

Svar:

Kære dig

Hvor er det dejligt, at du skriver herind. Jeg er rigtig glad for at høre, at du er blevet glad for, hvordan du ser ud i forhold til tidligere. Det er vigtigt at kunne være tilpas i sig selv og sin egen krop. Og jeg synes også, at det er flot at dig, at du respekterer din mor og hendes beslutninger og ikke går bag om hendes ryg.

Det kan være hårdt at blive dømt på ens udseende, og det kan være svært, når fremmede folk dømmer os. Det betyder, at vi ikke har samme mulighed for at forsvare os, som hvis de kendte os. På den anden side kunne man også tænke, at fremmedes meninger ikke er nær så vigtige sammenlignet med vores nære venners meninger. Det, jeg prøver at sige, er, at fremmede menneskers meninger om os ikke behøver at betyde så meget for, hvordan du ser dig selv. Det er langt vigtigere, at dine klassekammerater og nære venner og veninder synes godt om dig.

Der er også andre måder at ændre ved sit udseende end at farve hår. Og vi kan alle opleve, at der er ting ved vores udseende, som vi ikke synes så godt om som andre ting. Men jeg vil stadig råde dig til at stå ved den måde, som du ser ud på. De personer, som kender dig godt, dømmer dig ikke som nørd eller kedelig, og det er det vigtigste.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Venlig hilsen

Lucia

Luchias billede
Lucia fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål