Fantasi forelskelse?

brevkassespørgsmål

Fantasi forelskelse?

brevkassespørgsmål af
Tina
16 år
Oprettet 5 år 3 måneder siden

Hej Cyberhus,

Siden jeg var mindre, har jeg, som mange, haft et crush på mange ting og personer. Der i blandt har jeg også haft crushes på fiktive personer, hvilket jeg tror jeg stadig har i dag.

Jeg er et meget kreativt menneske, jeg tænker altid på historier, tegner, skriver og læser. Og det er derfra jeg er blevet so involveret i den fiktive verden, hvilket jeg også har haft det fint med i lang tid. Og dog kom tanken ind i hovedet på mig forleden “hvad nu hvis jeg rent faktisk er forelsket i de fiktive karaktere?” Hvilket jeg er helt vildt bange for at være. Jeg har altid adskilt sådan en slags kærlighed, altså sagt at ligesom jeg kan elske et andet menneske, så elsker jeg fiktive karaktere på en anden måde. Og det er nu ikke fordi at det har ændret på min levestil på en negativ måde. Men jeg er så bange for, at det er rigtig kærlighed. Sådanne følelser vil jeg virkelig ikke have overfor en person som rent faktisk ikke eksisterer. Er det her normalt?

Svar:

Hej med dig

Jeg kan godt forstå, at du har tanker om forelskelse og at du kan blive bekymret, når du bliver i tvivl om, om din forelskelse retter sig mod fiktive karakterer. Der er ikke unaturligt at falde for opdigtede og fiktive personer. Det gør mange for eksempel, når de læser i en bog. Mange gør det i en tidlig alder, når de ser en god tegnefilm. Du skriver ikke præcis, hvilke figurer de fiktive karakterer kan fremstå i, om det er historier, tegninger eller noget helt andet. Uanset hvad så synes jeg det er helt uskyldigt og det behøves ikke at have betydning for, om du kan blive forelsket i en rigtig person.

Du skriver, at du er bange for, om det er rigtig kærlighed. Rigtig kærlighed er rigtig svær at vurdere, men jeg vil sige, at så længe du oplever, at den kærlighed du oplever for de fiktive figurer ikke tager overhånd og at den ikke har den store betydning for dit hverdagsliv, så vil jeg ikke være bekymret. En forelskelse kan nemlig være altoverskyggende for de andre ting, der sker i ens liv og man kan ikke tænke på andet, når man er i skole eller laver andre ting.

Så længe din forelskelser ikke påvirker dig negativt i dit hverdagsliv, er der ikke noget at være bekymret for. Selvom du måske tænker, at du er for gammel til at forelskes i fiktion, så er fiktionens verden jo også en stor del af barndommen og følger vores liv generelt. Gennem tegnefilm lærer vi om hvem der er gode og onde, hvem vi skal elske og hvem vi skal hade. Nu ved jeg selvfølgelig ikke helt, om det handler om en visuel person eller om en det handler om en person fra en fortalt historie, men jeg tænker, at den her personlighed må have nogle egenskaber, som gør indtryk på dig. Det kan også sagtens betyde, at du lærer dig selv bedre at kende og du finder ud af, hvilke værdier du selv finder attraktive i en person, du kan forelske dig i. Det kan vise sig, at dine følelser egentlig handler om, at du godt kan lide de værdier, som karakteren udstråler. Selvom du måske tænker, at du burde se de egenskaber i en rigtig person, så er det jo slet ikke sikkert, at du har mødt den rette endnu.

Den rette person kan være svær at finde, men er derude et sted. Det er ikke noget, du behøver at opsøge. En dag skal der nok være en, der gør, at du bliver meget forelsket og slet ikke kan tænke på andet. Måske har personen nogle af de samme karaktertræk som de fiktive personer kan have og så viser det jo bare, at du har lært noget om dig selv i processen.

De bedste hilsner
Signe M.

SigneMs billede
Signe fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål