Første gang

brevkassespørgsmål

Første gang

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

Hvordan er det bedst af have sin første gang og gør der ondt? Vil godt prøve men tør ikke er bange for at det gør ondt

Svar:

Kære du.

Det er et rigtig godt spørgsmål, som du stiller, og du er hverken den første eller sidste, som er nået dertil, hvor man har lyst til at have sex, men hvor man samtidig er lidt nervøs for, hvordan det vil føles, og om det vil gøre ondt. Jeg vil forsøge at komme med nogle tanker, som jeg håber kan hjælpe dig lidt på vej.

Mine bedste råd til din første gang, det er at gøre det med én, som du føler dig tryg ved, som du stoler på, og som vil lytte til dig. For sandheden er, at det kan gøre ondt, og det gør det for nogle, men der er ting, som man kan gøre for at mindske risikoen for, at det vil gøre ondt. En af dem er at den person, du vælger, er én, som forstår, at han skal tjekke af med dig undervejs, om det føles okay, det han gør, eller om du har brug for en pause eller for at stoppe, hvis det gør lidt ondt. Et godt råd er derfor også at tage en snak om det, inden man har sex. Hvad forventer man, og hvad har man lyst til og ikke lyst til. Så man sikrer sig, at begge ligesom er enige om, hvad der skal ske, og så din partner ved, hvilke erfaringer du har.

Når det gør ondt, så kan det skyldes, at man spænder helt vildt meget f.eks. fordi, man er nervøs. Derfor er det også nemmere at slappe af, hvis man er sammen med én, som man er tryg ved. Derudover er det en rigtig god idé at have et godt langt forspil, hvor man kan røre ved hinanden og kysse og sikre, at man er godt våd i skeden og ligesom afslappet og tryg ved situationen. I samme stil så kan glidecreme være en kæmpe hjælp, specielt hvis man er én af dem, som ikke bliver så våd i skeden. Hvis man er tør, så kan det nemlig skabe irritation, og det kan gøre ondt.

Et sidste vigtigt råd det er, husk at beskytte dig selv, når du har sex. P-piller og andre hormonpræventioner beskytter mod graviditet, men kun kondom beskytter mod både graviditet og sexsygdomme, og det er rigtig vigtigt at beskytte sig mod begge, specielt hvis man er sammen med en, som har været sammen med andre, da nogle kan have en sexsygdom uden selv at vide det.

Når alt det her er sagt, så vil jeg bare gerne sige til dig, at det er helt okay at være nysgerrig på sex og stadig ikke være klar til selv at have sex. Du er 13 år gammel, og langt de fleste har først sex første gang, når de er 15-16 år, hvis ikke senere. Så du har ikke travlt, og det er okay f.eks. at starte ud med at udforske din krop på egen hånd. At røre ved sig selv i enerum og finde ud af, hvad man kan lide, og ikke kan lide, kan være nogle vildt gode erfaringer at gøre sig inden, man skal til at have sex med en anden person. Det er selvfølgelig dig selv, der kan mærke, hvornår du er klar, men jeg tænker, at det er vigtigt, at du ikke er sådan bange-bange, når du skal have sex første gang. Det er okay og helt normalt at være spændt og lidt nervøs, men hvis man er bange for det, så kan det være, man lige skal vente lidt til, man er mere klar.

Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål, men jeg ved godt, at der er mange tanker, som melder sig, og måske du nu sidder med en masse nye spørgsmål. Derfor vil jeg foreslå dig at kigge forbi vores 1-1 chat, hvor du kan få en snak med en af vores søde rådgivere. Det er helt anonymt, og vi har åbent mandage og onsdage 14-17 og tirsdage og torsdage 18-21.

De bedste hilsner

Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål