føler ingen venner har

brevkassespørgsmål

føler ingen venner har

brevkassespørgsmål af
anoxx
14 år
Oprettet 6 år 1 uge siden

Hej. ved ikke hvorfor jeg føler sådan nu, men jeg føler jeg ikke har nogle veninder. Da jeg gik i 6. klasse flyttede næsten alle pigerne fra min klasse, derefter var der kun 2 af pigerne som jeg snakker med i min klasse. Det er bare det at alle de piger som flyttede, kunne slet ikke lide mig. hver gang vi skulle være sammen alle piger, blev jeg aldrig inviteret. Har virkelig ingen ide om hvorfor de ikke kunne lide mig. Prøvede flere gange at være mærkelig eller sjov med dem. men de kunne stadig ikke lide mig.. Men de 2 piger som er tilbage i klassen har et sindsyg godt venskab med de piger som flyttede. og det er bare så nederen, fordi de 2 piger er altid sammen med de piger som flyttede, det er som om de glemmer mig. Jeg går til fodbold og sang. Men ligeså snart jeg er derhenne bliver jeg en helt anden person, jeg bliver vildt genert og snakker slet ikke. Har prøvet såå mange gange, men indeni mig, kan ikke være mig selv eller være normal. Føler mig så alene, har heldigvis en internetveninde, som jeg holder meget af.

Svar:

Hej Anoxx.

En af de værste følelser man kan have, er at føle sig alene. Vi mennesker er ikke skabt til at være alene, og det er rigtig hårdt, hvis man er alene eller bare føler sig alene. Det er meget almindelig at blive ked af det, frustreret eller måske bare ikke føle noget som helst udover tristhed, når man er ensom. Mange unge føler sig desværre ensomme, så du skal vide, at du ikke er alene om at have det sådan, og der er intet galt med dig, fordi du føler dig alene.

Jeg kan godt forstå, at det må være frustrerende, at de to piger fra din klasse tit er sammen med de andre piger, for det må være nemt at føle sig overset eller mindre vigtig - og det er heller ikke nogle rare følelser at have! Nogle er rigtig uheldige at havne i en klasse, hvor man ikke svinger med nogen eller så mange. Det betyder ikke, at man selv gør noget galt, men bare at man ikke har mødt de rigtige mennesker. Man kan også havne i en klasse, hvor der er nogen, der hurtigt finder sammen og bliver til en slags klike, og så kan det være rigtig svært at komme ind i varmen hos dem. Så det er ikke til at sige, hvorfor pigerne, der flyttede fra din klasse i 6., ikke kunne lide dig. Måske kunne de godt lide dig, men havde nok i sig selv.

Det er rigtig godt at høre, at du har nogle interesser som du går til. Jeg kunne forestille mig, at når du ikke føler, at du har så mange venner i skolen, at du måske har lagt et (ubevidst?) pres på dig selv om, at du så kan få venner til de interesser, du går til? Men hvis man har lagt det pres på sig selv, så kan det være rigtig svært at være den, man er, fordi man måske kommer til at tænke for meget over, hvad man gør og siger og hvad andre mon tænker om en. Det kan være rigtig svært at slippe alle de tanker og bare være sig selv, og meget af det handler også om at acceptere den man er og at man er god nok - men det kan simpelthen bare være så svært, hvis man tidligere har oplevet, at andre har "droppet" en eller ikke gider en. Men det er vigtigt, at du ved, at du er god nok som du er, og hvad andre tænker om dig ikke er så vigtigt som hvad du selv synes om dig selv. Det er meget almindeligt at prøve at være på bestemte måder, for at se om andre så kan lide en, så jeg kan godt forstå, hvis du har prøvet at være fx mærkelig, sjovere eller noget helt andet overfor dine tidligere klassekammerater, men mit bedste råd til dig er at prøve at være dig selv og tro på, at du er god nok som du er. Du må endelig ikke tænke, at du skal ændre dig eller være på en bestemt måde, så andre vil kunne lide dig, for du er god nok som du er.

Jeg vil anbefale dig at kigge lidt på Ventilen. Det er et tilbud til unge mellem 15-30 år, som føler sig ensomme. Her kan man mødes med andre unge, som har det på samme måde som en selv, og hvor man laver alle mulige forskellige ting sammen. Selvom du ikke er 15 år endnu, så kan du måske prøve at kontakte dem, hvis det kunne være noget for dig? Du er også meget velkommen i vores chat, hvis du gerne vil snakke med en rådgiver om, hvordan du har det. Nogen gange kan det være svært at finde løsningerne på de problemer man har, men så kan det også bare hjælpe at snakke om det og fortælle hvordan man har det til nogen.

Jeg håber, at du kan brug mit svar.

De bedste hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål