Føler ikke min veninde er den samme, når hun er sammen med sin kæreste

brevkassespørgsmål

Føler ikke min veninde er den samme, når hun er sammen med sin kæreste

brevkassespørgsmål af
emma
16 år
Oprettet 4 år 5 dage siden

Hej. Min veninde har fået en kæreste og hader de to sammen, da jeg føler hun ikke er den samme, og føler hun er ligeglad med mig, og hellere vil snakke/være sammen med ham. Har sagt det til hende, men synes ikke det har hjulpet noget. Jeg kan ikke be hende om at vælge. Men er det bedst at jeg bare dropper hende som veninde?

Svar:

Kære Emma

Jeg kan godt forstå, at du er frustreret. Det er en rigtig ubehagelig følelse, at man føler sig valgt fra og specielt af en veninde. Samtidig bliver det ikke mindre frustrerende af, at du faktisk har talt med din veninde om det, og at du alligevel ikke føler, at det har hjulpet.

Du spørger, om det bedste er at droppe hende som veninde, og jeg tænker, at det kommer an på så meget. Hvis du føler, at det direkte er skidt for dig forsat at være veninder med hende, så er det en mulighed, som man kan gøre brug af. Det er altid fair og okay at afslutte et venskab, hvis man kan mærke, at det venskab gør mere skade på en, end det gør gavn. Man skal passe på sig selv, og nogle gange er et venskab bare ikke sundt for en længere.

Selvom at det er en mulighed at afslutte venskabet, så tænker jeg dog ikke, at det er din eneste mulighed. Du har talt med din veninde, men jeg tænker på, om der er noget, som det alligevel kunne give mening at tale med hende om igen? Jeg ved ikke, hvad du har fortalt hende sidst, men hvis der er noget, som du mangler at fortælle hende, eller hvis du synes, at det kunne give mening at fortælle hende, at du ikke føler, at hun har taget jeres sidste samtale seriøst, så er det en mulighed at åbne den snak igen, og se om det kan gøre en forskel. Det kan måske være en øjenåbner for hende, hvis hun får det at vide igen?

Jeg tænker også, at man nogle gange kan lade et venskab stå standby i en periode. Trække sig lidt uden at have besluttet sig for noget og så se, hvor det ender henne. Det er svært at sige, hvordan din venindes forhold kommer til at gå, og derfor kan det også være svært at vide sig sikker på, hvad der er den rigtige beslutning, hvis man kun handler ud fra, hvordan situationen er lige nu. Det kan være, at hendes forhold ikke holder forevigt, det kan være, at hun bliver lidt mere "sig selv" igen, når de ikke længere er helt nyforelskede, det kan være, at hun generelt har ændret sig lidt, og det kan være, at du med tiden faktisk får det nemmere og nemmere med din veninde og hendes kæreste. Det kan også være noget helt femte, for det er enormt svært at vide, hvordan sådan noget her ender. Derfor er min tanke, at det er vigtigt, at du finder ud af med dig selv, hvad du vil have det bedst med også på sigt. Vil du f.eks. fortryde at have afsluttet jeres venskab, hvis hun pludselig bliver lidt mere sig selv igen, fordi i så fald er det måske bedre ikke at tage et endeligt valg nu? Omvendt kan det også være, at du kan mærke, at det kommer til at gøre mere ondt at forblive venner med hende, end det vil gøre at miste hende som veninde, og så er det måske bedre at sige stop, før det bliver endnu værre?

Det er svært for mig at sige, hvad den rigtige beslutning er, og derfor er mit bedste råd til dig at gå lidt i tænkeboks, overveje de forskellige muligheder du har, og så vælge den, som du har det bedst med. For du kender dig selv og din veninde bedst, og derfor tror jeg, at du er den bedste til at tage dette valg, også selvom at det er et svært valg at tage. Jeg håber dog, at mine tanker kan sætte lidt igang og på den måde hjælpe din beslutning lidt på vej. Kig endelig forbi igen, hvis du har brug for mere sparring, eller bare nogle at tale med om situationen. Vi sidder også klar i vores chat, hvis det kunne være en hjælp at få en snak her.

Jeg ønsker dig alt det bedste,

Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål