Følelses messige problemer

brevkassespørgsmål

Følelses messige problemer

brevkassespørgsmål af
C
14 år

Hej

Det er fordi at jeg føler meget tit at når min familie lave noget uden mig føler jeg mig udenfor. Jeg ved godt at det kommer til at ske på et tidspunkt. Jeg er heller ikke særlig meget sammen med mine venner i weekenden. Jeg er bange for at de lave noget uden mig jeg får altid så dårlig samvittighed. Også selv om i virkeligheden behøver jeg jo ikke at have det. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.

Svar:

Hej C.

Det er aldrig rart at føle sig udenfor, og føle at man går glip af noget. Det er helt naturligt, at vi mennesker gerne vil være en del af fællesskaber og være der, hvor der sker noget. Så der er intet unormalt i, hvordan du har det.

Reflekter over hvor dine følelser kommer fra

Når man har sådan nogle følelser, så er det altid godt at prøve at reflektere over, hvorfor de dukker op. Som jeg nævnte, så er det naturlige følelser, men det kan godt være, at der ligger noget mere bag. Kan det være fordi, du er bange for at blive glemt af dine venner, hvis de laver noget uden dig? Eller at din familie hygger sig uden du er der, og at du så er bange for, at du bliver overflødig? Det kan også være, at det er noget andet, der er på spil, men jeg tror at det er vigtigt, at du mærker godt efter, uanset hvor "åndssvage" grundene kan virke som. For når man ved, hvorfor man har det som man har, så er det nemmere at gøre noget. Selvom jeg er sikker på, at du aldrig vil blive overflødig, eller blive glemt af dine venner, hvis det er gode venner, hvis det er nogle af grundene til, at du har det som du har. Men man kan sagtens frygte at de ting, vil ske.

Tal med din familie

Hvis du har fundet frem til nogle årsager til, at du har de her følelser, men egentlig også selv hvis du ikke har, så synes jeg, at du skal tage en snak med din familie. Fortæl dem helt ærligt, hvordan du har det. Det ændrer nok ikke på, at de stadig vil lave nogle ting uden dig, men det kan være, at du ikke behøver at kende til alle detaljer, eller måske er det vigtigt, at dine forældre ved, at det vil være rart for dig, hvis de husker at fortælle, at det ville have været sjovere, hvis du var med osv. Hvis I tager en snak om det, så kan I sammen finde ud af, hvordan I som familie bedst håndterer dine følelser., og hvad I hver især kan gøre. Når du føler dig udenfor, så tænker jeg også, at det er et udtryk for, at du gerne ville have været sammen med dem, og det må være rart for din familie at vide, så jeg synes ikke, at du skal holde dig tilbage med at fortælle, hvordan du har det.

Tag initiativ til aktiviteter med dine venner

Du skriver, at du ikke er så meget sammen med dine venner i weekenden. Jeg kan ikke helt lure, om det er noget, du er okay med, eller om du faktisk gerne ville være mere sammen med dem i weekenderne? Det er svært ikke at gå glip af noget, men det er ret ubehageligt, når det ikke er selvvalgt. Og man skal selvfølgelig ikke bare være sammen med nogen, fordi man vil være sikker på, at de ikke laver noget uden en. Men hvis du faktisk gerne vil være mere sammen med dem i weekenderne, så synes jeg, at det er noget, du skal prøve at kigge på, om det kan lade sig gøre. Du kan måske tage initiativ til nogle aktiviteter, I kan lave, hvis det er svært at sige til dem, at du bare gerne vil være mere sammen med dem. Nu hvor det er ved at blive godt vejr, så er der altid mulighed for at være udenfor - gå en tur, tage til stranden, tage i en park eller lignende. Men det kan også være, at I kan skiftes til at lave brunch, tage i biograffen, ud og shoppe osv. Hvis det ikke handler om, at det er svært at finde en "undskyldning" for at være sammen med dem, så synes jeg, at hvis du har mod på det, kan du også fortælle dem, at du synes det er ret svært, når de laver ting uden dig, fordi du gerne vil være sammen med dem, og du synes måske det er lidt svært, når de har lavet en masse uden dig.

Så mine bedste råd er altså, fortæl din familie og måske dine venner, hvordan du har det, og prøv at foreslå ting, dine venner og dig kan lave sammen i weekenderne, hvis du gerne vil være mere sammen med dem. Og husk på, at der er intet unormalt i, hvordan du har det. De fleste har det sådan på et eller andet tidspunkt, og særligt når man er teenager. Men derfor kan det stadig være rart at undersøge, om der skulle ligge mere bag.

Mange hilsner Karoline

Karolines billede
Karoline fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål