Er jeg overvægtig???

brevkassespørgsmål

Er jeg overvægtig???

brevkassespørgsmål af
Dreng på 15
15 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

Jeg er 15 år og vejer cirka 72kilo og jeg er 172 høj. Er jeg overvægtig???

Svar:

Hej med dig.

Mange tak for dit brev.

Jeg har udregnet dit BMI som er 24,3. Når man har et BMI på mellem 18,5-25 er ens vægt inden for normalvægtsområdet.

BMI er ens kropsmasseindeks, og bruges som et objektivt mål for at vurdere total mængde kropsfedt, og for at finde ud af, om man er undervægtig, normalvægtig eller overvægtig. Man udregner sit BMI ved at dividere sin kropsvægt (i kg) med sin højde (i meter)  i anden. BMI-tabellen gælder dog for voksne over 18 år, så der er lige et par år til, at det er helt præcist at udregne din BMI. Det er vitgtigt at huske, at ens BMI ikke afspejler ens sundhed 100%. Man kan fx. godt være det man kalder tyndfed, hvor man ikke vejer så meget, men har meget indvendigt fedt, og så har man måske et lavt BMI, men er egentlig usund. Og folk med stor muskelmasse eller kraftig knoglebygning vil have en højere BMI, så selvom deres BMI fortæller, at de er i overvægts-kategorien, er de egentlig sunde.

Dit BMI er som sagt 24,3 og derfor har du en sund og normal vægt. Du er altså IKKE overvægtig. Du er lige som du skal være :)

Det er helt normalt at være optaget af sin vægt og sit udseende, især i teenageårene hvor kroppen udvikler sig meget og hurtigt. Når man tænker meget over sin vægt og sit udseende, kan det nemt komme til at fylde rigtig meget. Hvis din vægt fylder meget i dine tanker synes jeg, at du skal snakke med en voksen, som du har tillid til og er tryg ved omkring dine tanker. Det kan for eksempel være dine forældre, en fra din familie, en lærer eller en helt fjerde. Det kan være, at de kan hjælpe dig med at bekræfte dig i, at du er lige præcis som du skal være!

Jeg ved godt, at det er lettere sagt end gjort, men det er godt, hvis du kan prøve at fokusere lidt mere på nogle andre ting ved dig selv end din vægt og dit udseende. Og selvom det er en kliche, så er det godt at huske, at det er det indre der tæller mest. Det kan være, at du kan prøve at flytte dit fokus ved at tænke på nogle af de ting, som du er god til. Det kan være, at du er en god ven, en sød søn, dygtig til et fag i skolen eller har en sjov hobby. Prøv at tænk på det og husk dig selv på det, hvis du tænker for meget på din vægt. Jeg tror, at det kan være rigtig godt at lære at stole på, at man er god nok som man er, og at vægten ikke er så vigtig. Kun hvis man enten er MEGET under- eller overvægtig. Og du er som sagt helt normalvægtig.

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.

Kærlig hilsen

Laura.

Lauraaaaas billede
Laura fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål