Er jeg overvægtig

brevkassespørgsmål

Er jeg overvægtig

brevkassespørgsmål af
Caroline
13 år
Oprettet 3 år 2 uger siden

Hej jeg er 13 år gammel og jeg vil gerne vide om jeg er overvægtig. Jeg er 1.65 høj og vejer 59 kg?

Svar:

Kære Caroline

Det er rigtig godt at du spørger, når du bliver i tvivl om din krop og din udvikling.

Ud fra de tal du oplyser er du en smule overvægtig. Men det er meget vigtigt at huske på at der er stor usikkerhed forbundet med kun at tale om overvægt og sundhed ud fra nogle tal.

Først og fremmest så har du en alder, hvor du vokser og udvikler dig ret meget. Det betyder at du måske vil vokse en del cm endnu, uden at tage på i vægt, hvilket kan betyde at du pludselig ikke længere er overvægtig, bare fordi du er vokset i højden.

Lige nu er det derfor vigtigere at kigge på om du spiser sundt og bevæger dig.  Hvis du spiser frugt og grøntsager, prøver at spise fuldkorns brød, pasta og ris, og ikke spiser slik, chips og kage mere end et par gange om ugen, så er du godt på vej.

Sørg for at komme ud og bevæge dig hver dag. Løb, cykel, gå en tur, gå til sport...alting tæller. Bevæg dig mindst en halv til en hel time hver dag, på en måde hvor du kan mærke at din puls stiger.

Det jeg taler om her er ikke en slankekur. Det er de helt almindelige retningslinjer, som alle mennesker bør prøve at leve efter, hvis man vil holde kroppen sund.

Jeg ved godt det kan være svært ikke at tænke så meget på vægten, hvis man først er blevet bekymret for om man er overvægtig. Men prøv at være mere fokuseret på at spise sundt og motionere, så du holder din krop sund og glad.

Så bliver din krop lige som den skal være, i takt med at du udvikler dig og vokser.

Mange hilsner Susan

Susans billede
Susan fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål