Er jeg mærkelig?...

brevkassespørgsmål

Er jeg mærkelig?...

brevkassespørgsmål af
Oliver
12 år

Jeg har skrevet med en person i 4-5 måneder... og hun forlader mig hele tiden... og nu har jeg fundet ud af at hun hader mig, ligger i min seng og græder lige nu... har cuttet lidt... pga jeg kan lide hende men hun er 2-3 år ældre end mig... føler jeg ingen venner har nu...

Svar:

Hej Oliver,

Det lyder ikke som en særlig rart situation for dig lige nu. Det er godt, du har skrevet herind for at få luftet dine tanker.

Du skriver, at hende, du har skrevet med, forlader dig hele tiden, og at du nu har fundet ud af, at hun hader dig. Det lyder slet ikke rart. Når du skriver, at hun 'forlader dig hele tiden', så tænker jeg, at hun ikke lyder som en god ven, og dermed heller ikke som en der vil være der for dig. Det er ikke en rar følelse, når man finder ud af, at et menneske, man egentlig holder af, ikke har det på samme måde. Du skriver også, at du kunne lide hende, og det kan naturligvis gøre det lidt hårdere at føle sig afvist på den måde, og måske kan det endda føles lidt som en form for 'kæreste-sorg'.

Det er som nævnt ikke en rar følelse, og det er ikke en sjov situation at være i. Min tanke omkring dette er, at du skal passe på dig selv og vide, at du fortjener en god veninde, som virkelig er der for dig. Det lyder hende her ikke til at være, og derfor håber jeg, at du kan fortælle dig selv, at du fortjener at finde en, der kan være en god veninde - eller ven - for dig. (mere)

En ting jeg også lægger mærke til er, at du skriver, at hun er 2-3 år ældre end dig. Det vil sige, at hun er ca. 14-15 år. Jeg tænker derfor også, det er vigtigt at fortælle dig, at alder nogle gange kan spille ind i forhold til, om man har lige meget til fælles. Der sker nemlig en del både med drenge og piger i teenageårerne, og nogle gange er piger lidt mere modne af deres alder, og også mere end drenge. Det kan gøre, at hendes fokus er et helt andet sted lige nu, og det kan være, at det er medvirkende til, at hun ikke har kunne bruge så meget tid på dig som ellers. Dog vil jeg sige, at det ikke giver grund til, at hun skulle hade dig.

Du skriver også, at du ikke føler, du har nogen venner nu. Det er svært for mig at sige, om det er rigtigt. Man kan godt få den tanke, at man ikke har andre venner, når man føler sig forladt eller svigtet af en bestem person, som man holder af, og det kan gøre, at man ikke ser de venner, man faktisk har.

Der er forskellige måder, du kan få nye venskaber på. Måske har du en hobby, som du kunne begynde at dyrke noget mere? Det kan også være, at der er en sportsgren, du synes kunne være sjov at starte til, hvor du kan møde andre på din alder, og igennem sporten få noget til fælles med dem - det kan fx være fodbold, håndbold, klatring, svømning, dans og meget andet. At gå til spejder eller rollespil, kan også være et muligt sted at møde andre. Det kan også være, at din skole har en klub tilknyttet, hvor man kan komme hen efter skoletid; der er der også mulighed for at mødes med nogle af dem, du går i skole med, og måske også fra de andre klasser, som du ellers ikke ser så meget til i skolen. Der findes mange muligheder for at møde nye mennesker, og jeg håber, at du vil prøve nogle af dem af.

I dit brev skriver du også, at du har 'cuttet lidt'. Du skriver ikke, om det er en strategi, du ofte bruger, når du er ked af det eller om det var denne ene gang. Derfor vil jeg gerne henvise dig til Landsforeningen for Spiseforstyrelse og Selvskades hjemmeside her, hvor du kan gå ind og læse om selvskade, og hvordan du kan få hjælp. De har en chat, du kan skrive til, hvis du har brug for det.

Jeg håber, du kunne bruge svaret. Du er også altid velkommen til at logge på Cyberhus' 1-1chat, hvor en rådgiver vil sidde klar til at chatte med dig, om det du har brug for.

De venligste hilsner

Kathrine.

KathrineBs billede
Kathrine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål