Er jeg gravid?

brevkassespørgsmål

Er jeg gravid?

brevkassespørgsmål af
Anna
15 år
Oprettet 5 år 3 måneder siden

Hej brevkasse

jeg havde for 3 dage siden ubeskyttet sex. Drengen kom ikke inde i mig. Og bagefter tog jeg en fortrydelsespille. Men jeg har hørt man godt kan blive gravid med præsæd. Og også, at fortrydelsespiller ikke, hvirker hvis man har æggeløsning. Og jeg er i tvivl om jeg havde æggeløsning. kan jeg være gravid?

Svar:

Hej med dig.

Der er en risiko for, at du er gravid, men den er lille. Jeg har forsøgt at forklare hvordan det hænger sammen.

Man kan blive gravid, hvis man har ubeskyttet sex omkring den tid hvor man har ægløsning. Hvis man har uregelmæssig menstruation, er det svært at vide hvornår man har ægløsning. Ægløsningen kommer oftest 14 dage før næste menstruation, men kan variere fra kvinde til kvinde. Når ægget bliver løsnet fra æggestokken, kan det leve i ca. 48 timer. Sædceller kan leve op til 4-6 dage i æggelederen. Hvis man derfor har sex feks. 5 dage før en ægløsning, kan man godt blive gravid.

Der kan godt være sædceller i præsæd, så derfor er afbrudt samleje en dårlig form for prævention hvis man vil undgå en graviditet.

Fortrydelsespiller består af hormoner der skubber på tidspunktet for ægløsningen. Hvis man allerede har haft ægløsning virker de derfor ikke. Hvis man derimod ikke har haft ægløsning, kan de skubbe på det tidspunkt hvor ægget bliver løsnet for æggestokken, sådan, at sædcellerne når at dø, inden ægget kommer. Hvis nu du ikke havde haft ægløsning da du havde sex med drengen vil pillen formentlig virke efter hensigten, men hvis du havde haft ægløsning vil pillen ikke forhindre en evt. graviditet.

Da vi ikke ved hvornår du havde ægløsning, ved vi altså ikke om der overhovedet er en risiko for graviditet, eller om fortrydelsespillen vil virke. Måske du kan regne dig frem til om du kan have haft ægløsning hvis du altså har regelmæssig menstruation.

Og så noget lidt andet. Det kan godt være du allerede ved det, men her komemr der lidt om prævention. Det er vigtigt at bruge prævention, både for at undgå graviditet, men i høj grad også for at undgå kønssygdomme som feks. clamydia (som kan gøre, at man ikke kan få børn), gonore, og HPV-infektion (som kan give livmoderhalskræft). Det kan være alvorligt at få en kønssygdom, og den eneste der kan beskytte dig imod den er dig selv. Det er derfor altid godt, at bruge kondom med en ny sexpartner, da det er den eneste form for prævention der beskytter mod graviditet OG kønssygdomme. P-piller feks. beskytter kun mod gravidtet IKKE mod kønssygdommene. Når man så får en fast sexpartner, kan det være en god idé at begge parter bliver undersøgt for de almindeligste kønssygdomme inden man begynder at have usikker sex med feks. p-piller som prævention. HPV-infektion kan man desværre ikke undersøge for, men hvis man er blevet vaccineret er man så godt beskyttet som man kan blive, da vaccinen beskytter mod 7 typer af HPV-virus som er ansvarlig for ca. 90% af alle tilfælde af livmoderhalskræft. Jeg ved godt, at det ikke altid er nemt at få brugt den rigtige prævention, og at drenge kan prøve at overtale én til, ikke at bruge kondom, men for ens egen skyld, vil jeg altid anbefale at bruge kondom, selvom det kan være rigtig irriterende.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber at du får din menstruation som du plejer, så du ikke skal bekymre dig mere om det.

De bedste hilsner fra Lea

Leas billede
Lea fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål