Er jeg gravid?

brevkassespørgsmål

Er jeg gravid?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 6 år 1 måned siden

Hej Jeg er en pige på 15 år. Igår lå min kæreste og jeg meget tæt op ad hinanden, kun i undertøj. Hen af aftenen gav han mig også finger flere gange. Jeg tænkte ikke over det igår, men hen af dagen idag er jeg begyndt at tænke på om jeg mon er blevet gravid? Jeg har derfor to spørgsmål: Kan jeg blive gravid hvis han har sæd på fingeren når han giver mig finger? Og hvis der kom lidt sæd ud i hans underbukser mens vi lå meget tæt op ad hinanden, kan det så være gået igennem, og kommet op i mig? Håber meget at i kan hjælpe, da jeg ikke kan tænke på andet.

Svar:

Hej med dig.

For at en kvinde kan blive gravid, skal der være et æg, der kan befrugtes af en sædcelle fra manden. Dette kan med højst sandsynlighed ske omkring ægløsningen, og med mindst sandsynlighed omkring menstruationen. Normalt vil jeg sige at der skal mere til, end det du beskriver for at en kvinde bliver gravid. Når det så er sagt, vil der altid være en risiko for graviditet og din kæreste kan i teorien have gjort dig gravid med sæd, som har været på hans finger. Sandsynligheden derfor er dog meget lille, så jeg tror godt at du kan tage den med ro og slå koldt vand i blodet. Hvis du har brug for en lidt hjælp til at falde ned, kan du gå ned og købe en graviditetstest, det koster ikke ret meget og så ved du med sikkerhed, at du ikke er gravid.
Hvis du og din kæreste på et tidspunkt har lyst til at lave mere end det, I har gjort indtil videre, er det vigtigt at i finder den rigtige prævention, som i er komfortable med at bruge. Jeg vil altid gerne anbefale jer at bruge kondom, da man med kondom undgår at få kønssygdomme, men hvis du selv har lyst til at undersøge det nærmere kan du gå ind på http://www.prævention.dk/.

Jeg håber at du kan bruge svaret, du er altid velkommen til at skrive igen.

Hilsen Marie

MarieHPs billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål