Er ikke mig selv

brevkassespørgsmål

Er ikke mig selv

brevkassespørgsmål af
Mille
16 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

Hej Jeg er en pige på 16 år, som går på efterskole. Jeg har nu gået her i lidt over et halvt år. Jeg er glad for at gå her og fået en masse gode oplevelser. Men stadig er jeg bare ikke helt glad. Jeg ved ikke hvad det er, jeg har hele tiden sagt til mug selv, at det nok skulle blive bedre. Men det bliver dog bare værre. Efterskole er ikke som jeg havde regnet med. Jeg tænker hele tiden på fortiden og savnet til det gamle. Burde nok mere bare leve i nuet og være glad. Jeg har ikke den følelse, at jeg vil stoppe, men det fungere bare ikke, at jeg ikke har det optimalt. Ved ikke hvem jeg skal snakke om det med, for mine veninder er selv glad på deres efterskole og vil ikke skuffe mine forældre.

Svar:

Kære Mille.

Mange tak for dit brev. Hvor er det godt at du har skrevet herind, og delt dine tanker omkring at gå på efterskole. Selvom det selvfølgelig ikke lyder særlig rart, at du ikke føler dig helt glad, og at du ikke helt ved hvorfor. Det lyder også svært, at det kun er blevet værre og at efterskolen ikke lige er helt, som du havde regnet med.

Jeg tror, at de fleste elever der starter på en ny skole, og specielt når det er på en efterskole, hvor man samtidig også er flyttet væk fra sin familie, sine venner og sine vante rammer og rutiner, vil opleve, at føle sig utrygge idimellem og savne folk derhjemme. Der er mange anderledes indtryk på efterskolen som du skal fordøje, og derfor er der ikke noget at sige til, at du føler dig ekstra sårbar. Derfor kan jeg kan godt forstå, at du kan blive ked af det og savner det gamle og kendte, og tænker meget på fortiden. Det kan godt tage lidt ekstra tid for nogle at lande et nyt sted, og vænne sig til en helt ny hverdag, som man skal, når man går på efterskole.

Det er selvføleglig ikke meningen, at du skal være ked af det, og det ville være dejligt, hvis du har det godt med at være på efterskolendet meste af tiden. Det lyder som om, at det fylder rigtig meget lige nu og er svært. Det kan være, at du kan finde nogle steder på skolen, hvor er der er lidt mere roligt og hvor du kan gå hen og lige være lidt dig selv, når du kan mærke at du bliver ked af det? Det kan også være at det ville være dejligt at gå en tur i naturen? Det er også helt okay at trække sig tilbage engang imellem og sidde lidt på sit værelse, tage en lur, høre noget musik, tegne eller hvad du nu kan lide at lave.

Samtidigt tænker jeg, at det er rigtig positivt og dejligt, at du også er glad for at gå på efterskole og at du har fået en masse gode oplevelser. Den positive energi du har omkring det, kan nå at vokse sig endnu større det næste halve år, og jeg tænker, at det kan være noget du kan tage med dig. Se om du kan opretholde den her glæde ved at tage hånd om den, og fortsat pleje den. Det kan du eksempelvis gøre ved at tænke på alle de ting, som du rigtig godt kan lide på efterskolen. Det kan eksempelvis være at hygge dig med nogle af de andre, høre det musik du godt kan lide, og gøre de ting du godt kan lide at bruge tid på, om det så er en sport, noget kreativt, madlavning, sang og musik, se en god film, et afsnit af din yndlingsserie eller noget helt andet. Prøv at bruge tid på de ting du nyder ved efterskolen og vedligehold dem.

Jeg kommer til at tænke på, om der er en lærer på efterskolen, som du føler dig særlig tryg ved eller har haft lidt mere at gøre med, som du kunne have lyst til at snakke med, og fortælle hvordan du har det? Det kan også være at der er en eller flere af de andre elever, som du har snakket mere med, har tillid til og som du har lyst til at fortælle det til? Det hjælper altid at snakke med nogen om, hvilke følelser man går rundt med indeni, hvordan man har det og hvordan man oplever tingene. Jeg er sikker på, at enten en lærer eller en af de andre elever vil kunne genkende de ting du fortæller om, hvordan du har det lige nu. Og jeg er helt sikker på, at du ikke er den eneste på skolen, der har det sådan.

Det kan også være, at det ville være meget rart at ringe hjem til dine forældre og snakke med dem om, hvordan du har det? Selvom du ikke vil skuffe dine forældre, er det helt okay, at fortælle dem, at det indimellem kan være svært på efterskolen og at du savner det derhjemme. Jeg tror ikke, at dine forældre vil blive skuffede over, at du ikke har det så godt på efterskolen og savner det derhjemme. Måske vil det omvendt være dejligt, at kunne snakke om det og så kan det være, at de kan hjælpe dig og snakke med dig om, hvad du kan gøre, for at det vil være rart at blive på efterskolen.

Jeg håber, at det kommer til at blive rart og godt for dig at være på efterskolen, og at du får det bedre med det hele. Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Du er også altid velkommen til at skrive i vores 1-1 chat og chatte med en af vores rådgivere.

De bedste hilsner fra

Gro.

Gros billede
Gro fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål