Er graffiti ulovligt alle steder

brevkassespørgsmål

Er graffiti ulovligt alle steder

brevkassespørgsmål af
Soot
16 år

Ville man også få en straffe hvis man bliver opdaget i af lave graffiti i skaterparken eller i en forladt byggegrund?

Svar:

Hej Soot,

Jeg tillader mig, at gøre det kort. Vi kan dele graffiti op i to kategorier, der en graffiti som er lovligt og så er der ulovlig graffiti.

Det er lovligt at lave graffiti, hvis muren er sat til rådighed til formålet. Det kan den være fra kommunen, en ungdomsklub eller et privat firma. Så må du gerne lave graffiti der. Ellers, hvis du har fået lov til at graffiti et sted som garageport, privat mur mm. af stedets ejer. Hvis du har fået lov til at lave graffiti på en garageport af en privat person, vl jeg anbefalde at få tilladelsen på skrift, i tilfælde hvis der skulle ske noget.

Ulovlig graffiti er når man ikke har fået tilladelse til det og det gælder også forladte bygninger. Hvis man bliver taget i at lave graffiti uden tilladelse vil du risikere at få en bøde som straf, da det er en overstrædelse af straffelovens §291. Strafferammen er bøde, erstatningskrav eller op til 1 års fængsel.

Jeg håber du kan bruge mit svar

Vh. Anja

cyberhusfabiennes billede
Anja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål