er det normalt?

brevkassespørgsmål

er det normalt?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 3 år 1 måned siden

hejsa cyberhus :)

jeg er en pige på 14 år, mit spørgsmål er barre om det er narmalt at være meget ked af det, jeg kan fx. ligge og græde en helt nat uden jeg ved hvorfor? der er ikke rigtig nogle ting som jeg tænker jeg er ked af det over og det er heller ikke spicelt når jeg har mensturation. er det normalt at være rigtig ked af det uden grund?

Svar:

Kære du

Hvor er det godt du spørger. Man kan nemt blive lidt bekymret for om der er noget galt, hvis man pludselig har svært ved at forstå, hvad det er der sker indeni, og hvorfor man føler som man gør.

Jeg kan kun sige at det du beskriver, er fuldstændig almindeligt og helt normalt. Lige præcis i din alder er kroppen nærmest et fyrværkeri af følelser, og det er helt naturligt, pludselig at være ked af det, uden at der er en bestemt grund. På samme måde kan nogle opleve at de er vanvittig glade uden en bestemt grund, og at man kan svinge fra glad til rigtig ked af det i løbet af kort tid.

Man kan måske sige at dit følelsesliv udvikler sig og vokser, helt ligesom din krop gør det. I puberteten vil du helt sikkert opleve perioder, hvor den her slags følelses udsving fylder meget, men det går over igen. Det er helt naturligt og ikke noget du skal være bange for.

Du kan overveje at snakke med dine veninder om det. Nogle af dem oplever garanteret noget lignende. Eller hvad med dine forældre? Selv om det kan være svært at forstå, så har de også selv været der hvor du er nu, og jeg er næsten sikker på de også vil kunne genkende det du fortæller.

Håber svaret kan give dig lidt ro i maven.

Mange hilsner Thea

Theas billede
Thea fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål