Er det forkert?

brevkassespørgsmål

Er det forkert?

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 1 år 3 måneder siden

Jeg er begyndt og onanere og keg har lige nogen spørgsmål. Først vil jeg gerne vide om det er for tidligt at gøre det for jeg ved ikke om dem fra min klasse også gør det. Når jeg gør det føles det godt men så bagefter kan jeg godt få en rigtig dårlig følelse af at det er forkert. Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det men jeg skammer mig over at jeg har rørt ved mig selv. Hvorfor får jeg det sådan?

Svar:

Hej du,

Tak for dit spørgsmål!

Først spørger du til, om det er for tidligt at være begyndt at onanere. Mit korte svar til det er, at det er ikke for tidligt, hvis det er noget, du har lyst til. Det er helt naturligt at være nysgerrig på sin krop, særligt nu, hvor du nærmer dig teenage-alderen, hvor der jo sker en masse med kroppen. Det er helt forskelligt, hvornår man får lyst til at prøve at onanere, og nogle vil måske være yngre og også ældre end dig, første gang de prøver det. Det er derfor helt naturligt, og når du skriver, at det føles godt for dig, så tænker jeg, at det er det rigtige tidspunkt for dig, uanset om de andre i din klasse også gør det eller ej. Derfor synes jeg, at du bare skal fortsætte med at lære din krop og kende, så længe du har lyst til det.

Det er da et rigtig godt spørgsmål, hvorfor du kan føle skam og få en dårlig følelse, efter du har rørt ved dig selv. Gad vide, hvorfor du får det sådan? Og gad vide, om du måske selv har en idé om, hvorfor du får det sådan?
Jeg vil starte med at sige, at der er intet galt i at onanere, og derfor behøver du på ingen måde at være flov eller skamme dig efterfølgende. Det er helt naturligt, og rigtig mange mennesker onanerer. Det er dog ikke noget, der bliver snakket en helt masse om, og det tænker jeg faktisk kan være en af grundene til, at det kan føles lidt forkert at gøre. Når nu du måske ikke hører folk omkring dig snakke så meget om det her med at onanere, så kan det måske godt føles som om, at det så betyder, at det er forkert at gøre. Det er måske heller ikke noget, du selv har lyst til at fortælle andre om, og derfor kan onani komme til at føles som en slags hemmelighed, som så medfører følelsen af skam.
En anden grund tænker jeg måske kan være, at det her med at røre ved dig selv, er en helt ny ting for dig. Du prøver altså noget af, som du ikke har prøvet før, og du har fået en lyst, som du ikke har haft tidligere. Derfor er det  helt naturligt, at det føles usikkert, og du derfor kan få en dårlig følelse omkring det. Her synes jeg det er vigtigt, at du prøver at fokusere på den følelse det giver dig, inden du får de dårlige følelser.

Du kan prøve at tænke på onani som noget rart, du gør for og med dig selv, lidt lige som hvis du tog et varmt bad, en kop kakao eller noget andet, du godt kan lide. Hvis du kan tænke på det på den måde, så håber jeg, at det kan fjerne lidt af din skam omkring det, lige som du jo ikke skammer dig, når du har taget et dejligt, varmt bad.

Jeg håber, du kan bruge svaret til noget. Held og lykke!

Gode hilsner Vicki

cyberhusvickis billede
Vicki fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål