en Mærkelig følelse

brevkassespørgsmål

en Mærkelig følelse

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 4 år 7 måneder siden

Hej

det er for at her i går, da jeg sad Og vendtede på bussen. Fik jeg lige pluslig meget ondt i rygge, så jeg tænkte at det måske var på tide at jeg rejste mig op men. Da jeg gjorder det blev jeg virkelig svimmel, fik en ringen for ørene og havde det som om jeg skulle kaste op eller besvime. Jeg gik så lidt væk og det følte som om at jeg ikke kunne gå lige (skal lige sige at jeg ikke havde drukket alkohol) da jeg så fik det bedre gik jeg hen til bus lommen igen, hvor det lige pludselige følelses 10 gange være også med koldsved, da jeg så kom hjem havde jeg mega ondt i hovedet. Men da jeg vågnede imorges var det hele væk igen, men har lagt mærke til at jeg har fået et par blå mærker hvilket jeg ikke helt kan forstå. Da jeg ved at jeg ikke er gået ind i noget. Kan jeg havde fået det pga det der skete dagen før...

Håber du kan hjælpe med mit problem

Svar:

Hej med dig

Tak for din spørgsmål. Hvor er det godt du skriver. Jeg kan godt forstå, at du blev bekymret over en oplevelse du havde ved bussen for nylig. Det er der ingen grund til. Det lyder som om du har haft noget der hedder et vasovagalt tilfælde - det er meget almindelig og helt ufarligt. Det kan komme hvis man f.eks. rejser sig for hurtigt, hvis man er utilpas, hvis man ikke har fået nok at spise og drikke, men nogen gange kan man ikke forklare hvorfor det kommer. Det lyder som om dit tilfælde blev udløst af, at du havde smerter i ryggen og måske rejste dig lidt for hurtigt.

Når man får et vasovagalt tilfælde kan man få susen/ringen for ørerne, sortnen for øjnene, hjertebanken, svimmelhed, kvalme og følelsen af at skulle besvime. Det lyder som om du har haft mange af de symptomer. Typisk går det hele hurtigt over igen, når man får sat sig ned og trukket vejret ordentligt, man får lidt at spise og drikke og får sovet.

De blå mærker som du fortæller om, tror jeg ikke har noget at gøre med det vasovagale tilfælde og dine oplevelser ved bussen (måske kun hvis du har ramt noget uden at bemærke det fordi du var dårlig). Jeg tror bare du har fået dem uden at lægge mærke til det, så det synes jeg ikke du skal ikke bekymre dig om.

Jeg mener som sagt, at du kan være helt rolig. Men hvis det sker for dig flere gange at du får de her tilfælde, så synes jeg det er en god idé at du tager et smut forbi lægen og bliver tjekket.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Bedste hilsner,

Emilie

Læge

EmiliePis billede
Emilie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål