Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Elastikker

brevkassespørgsmål

Elastikker

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 5 år 5 måneder siden

Goddag. Har lige fået elastikker i i begge sider, ved du hvor lang tid der går til det ikke strammer, og hvor lang tid man plejer at skulle have dem på, før at man får bøjlen - 15 årig dreng

Svar:

Hej

Tak for dit spørgsmål. Det er meningen, at elastikkerne skal stramme, så hver gang du skifter dem, strammer de i starten. Men fine tænder og dine kæber vænner sig til trækket, så de fleste mærker efter et stykke tid ikke så meget ubehag.

Det er helt forskelligt, hvor længe du ialt skal bruge dem. Det kommer an på, hvor meget dine tænder eller kæber skal flyttes. Og så er det helt afgørende, hvor meget du bruger elastikkerne. Jo flere timer du har dem på, jo hurtigere bliver du færdig.

Måske er det en anden slags elastikker - det er lidt svært at se af dit spørgsmål. Hvis meningen er, at elastikkens skal lave plads til bøjlerne, skal de normalt kun sidde nogle dage og de vilogså normalt holde op med at spænde ila nogle dage.

Spørg din tandlæge hver gang du møder ham / hende.

Held og lykke med behandlingen.

Niels, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål