Dyrlæge

brevkassespørgsmål

Dyrlæge

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 4 år 1 uge siden

Hey!

Jeg er en knægt på snart 18 år. Jeg har haft får og kvæg i snart 2 år, og jeg vil rigtig gerne læse til dyrlæge, når jeg er færdig i gymnasiet. Det der bremser mig lidt er at jeg SKAL til København for at få uddannelsen. Er der slet ikke andre måder ?

Svar:

Hej med dig.

Hvor lyder det dejligt, at du ved, at du rigtig gerne vil læse til dyrlæge, når du er færdig med gymnasiet. Det er helt sikkert et rigtig spændende studie - og sikkert endnu mere spændende når du selv har både får og kvæg i forvejen. Det er altid godt, at have lidt erfaring og en stor interesse for det fag, man gerne vil læse.

For at blive dyrlæge skal du tage en uddannelse i veterinærmedicin på Københavns Universitet, som er det eneste sted, hvor du kan blive uddannet dyrlæge i Danmark.

MEN der er andre muligheder, hvis du ikke har lyst til, at læse i København:

Du har blandt andet mulighed for at tage dyrlægeuddannelsen i udlandet. Du kan sagtens finde en international godkendt veterinæruddannelse i udlandet. Du kan søge ind i udlandet, allerede fra du går på 2. år på gymnasiet, for at sikre dig din plads på studiet. Du kan se en liste over udenlandske dyrelægeuddannelser her.

Hvis hverken en veterinæruddannelse i København eller udlandet er noget for dig, er der mange andre muligheder for at arbejde med dyr. Du kan for eksempel overveje at blive dyrepasser, veterinærsygeplejerske eller landmand? Der er mange forskellige muligheder for andre uddannelser med dyr rundt omkring i hele landet. Hvis du er vild med heste, er det også muligt både at blive ridetræner, hestemassør eller hesteterapeut. Er du mere et hundemenneske, kan du arbejde som hundekonsulent, hundeadfærdsinstruktør eller hundefysioterapeut. Du kan se alle de forskellige muligheder her.

Hvis du alligevel vælger at læse til dyrlæge i København, kan du måske overveje at bo uden for byen. Der er mange muligheder du kan vælge imellem, og mange mindre byer, hvor du nemt kan tage med offentlig transport ind til København, som for eksempel Roskilde eller Køge og en masse andre mindre byer.

Jeg håber, at du kunne bruge svaret. Held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Gro.

Gros billede
Gro fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål