Det gør ondt

brevkassespørgsmål

Det gør ondt

brevkassespørgsmål af
idk
16 år
Oprettet 2 år 5 måneder siden

Hej, jeg har længe onanere med fingrene ved at massere clitten, og det fungerer skidegodt. Nogle gange prøver jeg forsigtigt at stikke en finger ind i skeden, men det føles faktisk ikke specielt rart (jeg kan ikke mærke det mindste seksuelle ved det). Det gør også ondt, hvis jeg stikker mere end 1 finger ind ad gangen eller fx prøver med en lille gulerod i stedet. Nu ved jeg tilfældigvis godt, at typisk er en pik lidt større end en enkelt finger, så jeg er lidt i tvivl om, der er noget galt med min skede. Jeg er lidt bange for, at jeg ikke kan have penetrationssex med en dreng, hvis det gør så ondt som det gør, når jeg selv prøver. Er det normalt? Og hvad kan jeg gøre for at afhjælpe det?

Svar:

Kære du,

Det er godt at du skriver herind. Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret og søger nogle svar. Som udgangspunkt vil jeg sige, at der ikke er noget, der skal gøre ondt. Både onani og sex skal føles rart og smertefrit, og derfor er det rigtig godt, at du reagerer på, at noget gør ondt. Hvordan man oplever og får nydelse ved onani og sex er forskelligt fra person til person. Og det er helt okay, at noget ikke føles rart eller nydelsesfuldt for dig, for der findes ikke en rigtig eller forkert måde at onanere eller have sex på, og husk at sex/onani er meget mere end penetration eller at stikke noget op i skeden. Alligevel kan jeg godt forstå, at du bekymrer dig og tænker over, om der er noget galt, når du oplever smerter ved at føre mere end én finger ind i skeden. Jeg tænker, at det kan handle om flere forskellige ting.

1. Rundt omkring skedeåbningen er vores bækkenbundsmuskler, og hvis man er meget spændt i musklerne, kan det være svært at føre noget ind i skeden, og det kan også være smertefuldt. Det lyder til at du har oplevet de her smerter flere gange, og måske er der nu skabt en nervøsitet i dig for om det mon skal gøre ondt, hvis du prøver igen. Sådan en forventning om at det kan komme til at gøre ondt, kan gøre at du spænder mere op, og så bliver det ikke en rar oplevelse. Mit første råd vil derfor være, at du prøver at slappe så meget som muligt af i musklerne omkring din skede. Hvis det er svært at få en fornemmelse af dem, kan du prøve først at spænde op i dem (forestil dig at du er i gang med at tisse og så skal stoppe strålen), og mærk hvordan det føles, når musklerne slapper af igen. Se om du kan holde fast i den fornemmelse, når du så prøver at føre noget op i skeden. Det kan også hjælpe at trække vejret dybt og roligt inden.

2. For at føre noget let ind i skeden uden smerte, er det vigtigt at være våd. Ellers kan der ligesom være en modstand, og det kan føles ubehageligt. Du skriver ikke noget om, om du er tændt/våd inden du begynder at eksperimentere med at stikke noget op i skeden, men det er i hvert fald rigtig vigtigt. Hvis man ikke er våd vil det ofte være smertefuldt for de fleste at forsøge at føre noget op i skeden, derfor er det en god idé med forspil eller i dit tilfælde at starte ud med at onanere på en måde som føles dejlig. Du kan også overveje at bruge glidecreme, uanset og du er våd eller ej. Hvis du ikke lige har noget glidecreme kan du måske bruge et kondom (der er ofte glideceme på) udover fingrene. Du skriver, at det ikke føles rart eller stimulerende seksuelt at stikke en finger op i skeden. Nu ved jeg ikke præcis, hvordan du har eksperimenteret med det, men prøv at bevæge fingeren frem og tilbage, i cirkler eller på en anden måde, indtil du (måske) finder noget, som føles pirrende og godt.

3. En tredje ting du kan overveje er at snakke med din læge om det. Der kan være en særlig grund til, at det er svært og smertefuldt for dig. Det vil lægen eller en gynækolog kunne undersøge. Mange kvinder døjer med smerter/ubehag ved penetration, og det er derfor noget lægen er vant til at rådgive om og undersøge. Jeg tænker, at det kan være rart for at få det afklaret, så du ikke skal være bekymret og gå og tænke over, om du nogensinde kommer til at nyde penetrationssex.

Til sidst vil jeg gentage at der ikke er en rigtig eller forkert måde at onanere på eller have sex på. Sex og onani er så mange forskellige ting, og det allervigtigste er at vide, hvad man godt kan lide, så både onani og sex kan være en god og dejlig oplevelse. Jeg håber, at du kan bruge mit svar og mine råd, og at du finder en vej frem til nye og spændende måder at onanere på.

De bedste hilsner

Ulrikke

Ulrikkes billede
Ulrikke fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål