der sker for meget.... stress

brevkassespørgsmål

der sker for meget.... stress

brevkassespørgsmål af
anonym
15 år
Oprettet 3 år 4 måneder siden

hej cyberhuset

jeg er begyndt at blive meget stresset på det seneste både i skole og der hjemme.

jeg syntes ikke det er så sjovt at gå i skole mere. vi skal lave 2 prøver 3 fremlæggelser. 20 opgaver på cirka en normal uge.. og det ikke særlig fedt når man ikke har de bedste lære. lærene gider ikke engang at hjælpe til og går bare rundt og siger "jeg keder mig".. selvom man spørg om hjælp eller har haft hånden oppe i 30 minutter så kommer de ikke altid.. og så er det dem der brokker sig over man ikke har lavet noget når man har prøvet at få deres opmærksomhed  i 30 minutter. Når der er 12-15 børn der snakker / råber i munden på hinanden og kaster rådent mad efter hinanden så er det heller ikke nemt at koncentrere sig. og når læren ofte bare går sin vej i 20 minutter så der bare mere kaos i klassen end normalt. og når man har mange ting at skulle nå så bliver man enu mere stresset.

lærene er ikke altid lige fremt de aller bedste til at undervise.. vi har en lære som af og til sidder og spiller med en elev i timen mens alle andre skal lave deres ting

i pauserne er det heller ikke så fedt fordi dem jeg plejede at være sammen med ryger i snu så jeg sider alene i pauserne.. fordi jeg ikk vil være med dem

skolen eller lærene gør intet mod vold jeg blev engang skubbet, spyttet, slået, slået på med gren, kastet ned i jorden og fået taget kvalertag på så jeg ikke kunne få vejret, af en der gik i min klasse. det skete hver dag i 1-2 måneder enda mens lærene stod 2 meter væk og så på. jeg var til flere møder med lærene og de gjoder intet.. Først da jeg politianmeldte ham skete der noget fordi lærene intet gør

Svar:

Hej du

Puha, det lyder virkeligt som om, at der sker rigtigt meget i dit liv lige nu. Det er virkeligt mange opgaver, prøver og fremlæggelser, I skal lave på meget kort tid og uden særligt meget hjælp fra lærerne. Det lyder rigtigt frustrerende, at du føler, at lærerne ikke rigtigt gider undervise jer, og at det virker som om, at de har givet op. Ud fra de ting, du beskriver, kan jeg virkeligt godt forstå, at du føler dig stresset, når du er i skole, og at du har svært ved at koncentrere dig i timerne.

Det lyder også rigtigt ubehageligt, at du har oplevet, at en anden elev har været voldelig mod dig, mens dine lærere har set det. Det har jeg virkeligt svært ved at forstå, at man kan overvære uden at gribe ind, og jeg er meget glad for at høre, at det er stoppet. Det er rigtigt sejt, at du har haft mod på at tage sagen i egen hånd, og at du har fundet frem til en god løsning – selvom det måske har været svært.

Jeg kan godt forstå, at du ikke rigtigt har lyst til at gå i skole mere, når du føler dig så stresset. Når man er stresset, kan man have det ligesom at stå midt på en flersporet motorvej, hvor bilerne suser afsted om ørene på en. Man kan få svært ved at fokusere, skabe overblik eller holde styr på sine tanker, som måske farer rundt i hovedet på en. Man kan også opleve hjertebanken, at føle sig anspændt i kroppen, eller at man har svært ved at sove om natten.

Oprindeligt er stressreaktionen kroppens måde at håndtere krævende situationer på. Stress får kroppen til at gå i alarmberedskab, så den rustet til at klare den situation, man står i. Det kan være gavnligt i situationer, hvor man har brug for at præstere sit allerbedste, så som hvis man skal fremlægge i klassen. Men når man så har fremlagt i klassen og kan få lov til at slappe af igen, vil kroppens alarmberedskab slukke. Kroppen har brug for hvile efter en stor kraftpræstation, og derfor kan man ofte føle, at man har brug for at få ladet batterierne op igen efter en periode, hvor man har følt sig stresset. Problemet opstår, når der over længere tid er et stort pres på en, eller at der bliver stillet for mange krav, som man ikke føler, man kan leve op til. Så kan man begynde at føle sig stresset på en måde, som ikke er særligt rar.

Det betyder også, at man først og fremmest kan forsøge at mindske stress ved at se på, om der er nogen af de ting, der stresser en, som man kan blive fri for. Jeg tænker, at det vil være en rigtigt god idé, hvis du har mod på at fortælle dine forældre om, hvor stresset du føler dig i skolen. Det kan være, at de har mulighed for at tage en snak med de andre forældre i klassen, dine lærere eller skolens ledelse omkring, hvordan din klasse fungerer lige nu.

En anden ting, som du selv kan afprøve, er vejrtrækningsøvelser, som du kan bruge henne i skolen, hvis det hele bliver lidt for meget. Jeg vil rigtigt gerne have lov til at linke til Mindhelper, som foruden vejrtrækningsøvelser også giver nogle andre gode råd til, hvad du selv kan gøre, når du føler dig stresset.

Du skriver også, at du sidder alene i pauserne, fordi dine venner ryger i smug. Jeg synes, at det er rigtigt sejt, at du står ved dig selv og vælger at være alene, fordi du ikke har lyst til at ryge. Det kan være virkeligt svært at modstå det pres for at passe ind, der kan opstå, når man føler sig lidt udenfor. Jeg synes virkeligt, at du fortjener at give dig selv et kæmpe klap på skulderen, for at du hænger i, selvom det er øv.

Jeg kan se, at du er 15 år, og jeg kommer derfor til at tænke på, at der ikke er lang tid tilbage, inden du formentlig er færdig med folkeskolen. Det betyder, at du måske snart skal starte på en ungdomsuddannelse, hvor du kommer i en ny klasse og får nye lærere. Det bliver måske meget rart for dig, og at det så bliver sjovere at komme i skole igen. Men jeg tænker også, at det måske kan være en idé for dig at tage på efterskole eller ungdomsskole? Det kan du overveje, om du har lyst til, og du kan eventuelt snakke med dine forældre om det også. Det er en stor beslutning at tage, og du er også altid velkommen i vores 1-1 chat, hvis du har lyst til at chatte om din skole og klasse, som den er nu, eller hvis du har lyst til at chatte om hvilke andre ting, du måske kan gøre.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.

De bedste hilsner,
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål