Depression (?)

brevkassespørgsmål

Depression (?)

brevkassespørgsmål af
Sofia
18 år
Oprettet 3 år 6 måneder siden

Hejsa Cyberhus.

Jeg vil egentlig bare gerne have lidt råd, uden at at noget er sat i gang:)

Jeg er lidt i tvivl om jeg evt. lider af depression, og i den forbindelse har jeg overvejet at få det undersøgt så jeg måske kunne få lidt hjælp til at få det bedre. Men jeg er lidt i tvivl om jeg overhovedet burde gøre det. For det føles lidt som om at, hvis jeg siger noget, til nogen (der er ingen som ved hvordan jeg har det) så mister jeg kontrollen, og kan ikke længere styre hvad der skal ske. Jeg har siden jeg var lille afskyet at være syg, og at være en byrde for folk. Samtidig ved jeg ikke om det er dyrt at få antodepressiv medicin og om jeg overhovedet har brug for hjælp. Min plan var egentlift at vente til jeg var 18 (hvilket jeg er fyldt for få dage siden), så jeg kunne gøre det, uden at min familie skulle indblandes. Men jeg er stadig i tvivl om jeg burde eller ej.

Tak for jeres tid:) I gør virkelig noget fantastisk.

Mvh. Sofia

Svar:

Kære Sofia

Tak for din besked. Det er altid et stort skridt at fortælle andre om sine tanker og bekymringer for første gang og derfor sejt at du skriver!

Det lyder hårdt at gå med sådanne bekymringer alene. Mange med lignende tanker går ofte også med dem alene i starten, men oplever en stor hjælp og lettelse i at dele sine tanker med andre. Så hvis du kan, synes jeg, at du skal dele dine tanker med en du er fortrolig med - det kunne være en ven eller dine forældre eller din læge.
Ud fra hvad du skriver, kan jeg ikke afgøre om du kunne have en depression, derfor synes jeg netop også at du skal kontakte din egen læge for en samtale. Jeg kan sagtens forstå at du kan være i tvivl om, om du kan have en depression, det er nemlig ikke noget man selv kan vurdere. Det er det, din egen læge kan hjælpe dig med.
Normalt vil en samtale med din læge foregå sådan, at du fortæller lidt om dit humør, tanker og bekymringer og dernæst skal du udfylde et skema med forskellige spørgsmål om dine tanker og humør. Spørgeskemaet kan hjælpe med at vurdere om du kunne have en depression og skulle det være tilfældet, lægger du en plan med din egen læge om hvad I så skal gøre. Indtil at du ved nærmere skal du ikke bekymre dig om evt. antidepressiv medicin. Der er mange andre tiltag man kan bruge i behandlingen af en evt. depression, fx. samtaleterapi.

Slutteligt kan det også være at du jo slet ikke har en depression, og i så fald kan egen læge også være behjælpelig med at afgøre om I skal snakke om andre ting.

Jeg håber meget at du vil bestille en tid hos din læge og fortælle om dine tanker til en fortrolig ven.

MVH Line

LineHs billede
Line fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål