Depression økonomisk støtte

brevkassespørgsmål

Depression økonomisk støtte

brevkassespørgsmål af
Nina
19 år
Oprettet 4 år 1 måned siden

Hej Jeg hedder Nina og jeg ville gerne spørge om hvor meget man burde få i penge, af kommunen hvis man er hjemmeboende og har depression og kun får 2600 kr af leve af og at det ikke er nok, men hvad siger grundloven?

Svar:

Hej Nina

Det lyder som en svær situation du står i. 2600 er ike specielt mange penge, alt afhængig af hvilke udgifter man har. Det er ikke sjovt at kæmpe for at få pengene til at slå til, og slet ikke hvis man samtidig kæmper med en depression.

Det med hvor mange penge du har krav på er lidt mere indviklet end blot din alder og om du er ude- hjemmeboende. Derfor kan jeg heller ikke sige dig, om du får det du har krav på. Det kan nemlig også afhænge af om du er erklæret uddannelsesparat. Hvis du er det, er det rigtige beløb (ifølge lovgivningen) rigtig nok omkring de 2600, hvis man er under 25 år og hjemmeboende. Og det gælder kun hvis det du får udbetalt er det der hedder uddannelseshjælp. Hvis det er en helt anden ydelse, kan der være helt andre regler i spil.

Derfor vil jeg råde dig til at få samlet de ting du har på skrift omkring hvilken ydelse du får, og hvad bekrundelsen fra kommunen for den ydelse er. Når du har de ting kan du prøve at kontakte den Sociale retshjælp, som ved meget mere om hvilke rettigheder og muligheder du har.

Mange hilsner
Lasse

Lasses billede
Lasse fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål