Angående jeres svar til Marie

brevkassespørgsmål

Angående jeres svar til Marie

brevkassespørgsmål af
Bagklog
17 år
Oprettet 6 år 7 måneder siden

Hej :)

Følger meget med herinde, da jeg synes det er en god side til børn og unge og jeg selv har haft mange problemer.

Der ligger et spørgsmål i brevkassen "Kan han lig mig på den måde??!?" skrevet af Marie på 10 år, hvor I fortæller at det er helt i orden hendes søsters kæler om hende, så længe det ikke er mellem benene eller involverer kys.

Jeg forstår godt hvad i mener med det, men jeg er også noget ældre. Problemet er at en 10 årig pige der bliver beroliget med at det er okay, han nusser hende, vil blive mere og mere tryg ved ham og så ender det galt. Kender det fra mig selv.

Selv var jeg 11 år, ikke 10, og jeg har ikke nogen søster, men det var min mors kæreste. Vi "børn" er jo piger med følelser og lyster som alle andre, men i den alder er man bare meget forsigtig da det er en ny verden man ikke forstår, og man er ikke vant til den slags nærvær.

Når I siger det er okay at få komplimenter og blive nusset som 10 årig, hvilket jo er rart uanset hvor gammel man er, så bliver man jo vant til det og mere og mere glad for det og for den person der gør det. Det som starter med at blive kærtegnet i håret, bliver til putte til en film, bliver så til uskyldig berøring på kroppen, så får man pludselig massage, og med tiden bliver den massage mere og mere udfordrende, men langsomt vænner man sig til det, for det er ikke noget man har et forhold til, og børn er nysgerrige og føler de ældre ved besked, især hvis man bliver "opfordret" som jeg synes i gjorde.

Min mor havde så travlt med at jeg skulle "acceptere" hendes nye kæreste, at hun altid var positiv hvis han kærtegnede mig, og hun opfordrede mig tit til at bruge tid sammen med ham. Hvis hun havde sat en tydelig grænse, så var det endt ved det, men jeg blev jo rigtig glad for ham, og syntes det var så rart at få massage. Min mor foreslog selv at jeg kunne tage tøjet af og ligge med håndklæde, og så blev det ligesom bare normalt. Han var så sød og spurgte altid hvordan jeg havde det, selv første gang han stak en finger op i mig. Vidste jo ikke hvad man skulle sige, var vel halv forelsket i ham allerede der, og når en pige får sex især i en ung alder, så flyver følelserne rundt i ens hoved, troede det var seriøst. Vi havde sex i et år før det gik op for mig at han havde udnyttet mig, men så var jeg allerede 13 og kommet så langt ud at man ikke kan fortryde.

Bare så i ved hvor hurtigt det kan gå :)

Håber det bedste for Marie, han er sikkert super sød.

Svar:

Hej Bagklog

Først og fremmest vil jeg sige tak, for at du tager dig tid til at skrive til os, når du falder over noget på siden, som du har en kommentar til.

Du har helt ret. Der er desværre voksne der begår nogle modbydelige overgreb, og du har også ret i, at det er noget der kan udvikle sig hurtigt. Jeg er rigtig ked af, at du er en af de børn der har måtte opleve sådan nogle overgreb. Det er så urimeligt. I dit tilfælde var kærtegn på ingen måder i orden. For der var en seksuel bagtanke med de kærtegn du oplevede. Og det er aldrig nogen sinde i orden.

Du skal vide at det er noget vi er meget opmærksomme på. Jeg er også sikker på at det er derfor, at Julie skrev, det her med, at der var nogle former for kærtegn og omsorg der ikke er i orden.
Samtidig er det også vigtigt at huske på, at voksne i langt de fleste tilfælde kærtegner deres børn, stedbørn, søskende, kæresters søskende og andre børn de har et nært forhold til...af gode og sunde årsager. Nemlig for at vise omsorg og kærlighed, uden at det handler om noget som helst seksuelt.

Jeg hæfter mig ved, at du bruger ordet at "kæle". For mig, er ordet kæle et langt mere seksuelt ladet ord, end det ord som Marie selv bruger. Marie fortæller at hun bliver nusset, hvilket har en hel anden betydning. For man kan sagtens nusse hinanden uden at det har nogen seksuel betydning. Havde Marie brugt et ord som kæle, er jeg også sikker på at svaret til hende kunne have set anderledes ud.

Det er vigtigt at understrege, at det ALDRIG er i orden, hvis en voksen udsætter et barn for overgreb...ALDRIG.
Det er også vigtigt, at vi ikke bliver så bange for kærtegn, at voksne ikke kan vise omsorg og kærlighed ved at kramme eller nusse.

Jeg håber at du har haft mulighed for at tale med nogen om de overgreb, som din mors kæreste udsatte dig for. Husk at det er helt okay at have brug for at tale med nogen om det, også selv om det er noget, som er sket for lang tid siden.

Endnu engang tak for din kommentar.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål