Chance for graviditet?

brevkassespørgsmål

Chance for graviditet?

brevkassespørgsmål af
Cille
17 år
Oprettet 2 år 5 måneder siden

Hej BørneTelefonen. Jeg er en 17-årig pige, der har en kæreste og er begyndt på p-piller, da vi har sex. Jeg har været påpasselig med at tage dem, og har aldrig glemt at tage en længere tid end man må. Dog har jeg kigget på både indlægsseddel og nettet, for at finde ud af, om det mindsker effekten af pillen, når jeg tager den lidt forskudt. Dette vil sige, st jeg tager pillen når jeg kommer hjem fra skole, så det er omkring 15-18 deromkring, med få undtagelser, hvor jeg så har taget den 20 - altså ikke længere end 12 timer, hvilket ikke burde ændre virkningen ifølge det, jeg selv er fundet frem til. Mit spørgsmål er jo så, om det kan betyde noget for virkningen af pillen, hvis jeg den ene dag tager den 15, den næste 17 og den næste dag igen måske klokken 18..? Vi har dyrket sex i omkring 2 måneder nu og bruger ingen anden beskyttelse. Hilsen hende den forvirrede

Svar:

Tak for dit spørgsmål, og beklager meget forsinkelsen på mit svar.

Bare rolig, det har ikke betydning  for virkningen af p-pillerne, om du tager den kl 15 den ene dag og så kl 18 den næste dag. Man skal bare gerne tage den cirka på samme tid, dvs. hvis du tager den i tidsrummet mellem kl  cirka 15 og 18 hver dag, så er virkningen stadig helt normal. Mange tager dem fx. også om morgenen når de står op, og det kan også veksle mellem kl 7 i hverdagene eller kl 11 i weekenden, og det er helt ok :)

Med venlig hilsen Eva, læge

EvaRs billede
Eva fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål