Brug for hjælp

brevkassespørgsmål

Brug for hjælp

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 2 år 6 måneder siden

 Hej Cyberhus.

De sidste to uger har været rigtig trælse, for mig rent humør messesigt. Jeg havde lidt ens tilfælde for 5 måneder siden, hvor efter det forsvandt igen.

Sagen er den at jeg ofte har stillet mig det spørgsmål om, hvor vidt jeg har valgt den rette uddannelse. Det er noget, som jeg har reflekteret rigtigt meget over.

Første gang jeg havde overvejelsen, var der vi var lige, var kommet i skole igen efter Corona. Jeg havde rigtig meget materielle, som jeg skulle læse op på, fordi vi var hjemsendt og det var begrænset hvor meget vi lærte. Jeg følte mig helt lost og viste ikke rigtig, hvor jeg skulle starte. Jeg blev virkeligt demotiveret på daværende tidspunkt. Dog havde jeg nok disciplin til at læse op til alt materialet og endte med at bestå min eksamenen. Jeg blev mere interesseret i mit fag igen. Efter den periode.

Anden er gang er så nu, hvor jeg er startet ved min læreplads. De første to uger kunne jeg godt lide. Dog de sidste to uger har jeg haft tanker igen om hvor vidt det er den rigtige uddannelse. Sagen er den jeg har ikke haft muligheden for lave noget og det savner jeg meget.

Jeg har rigtig mange humørsvininger på det ene tidspunkt føler jeg mig en del motiveret på et andent tidspunkt stiller jeg meget spørgsmål tegn ved det er den rigtige uddannelse. Det påvirker mig meget, at jeg ikke kan komme frem til et svar. Jeg har desværre trukket mig fra flere sociale ting, fordi jeg ikke kan overskue det lige pt, fordi jeg har så mange tanger om jeg evt. har valgt det rette eller ej.

Det har gået meget i cirkler de sidste to uger. Jeg synes det er meget træs at jeg skal bruge så meget energi på at have disse overvejelser i at med det er nærmest noget jeg tænker på hele tiden.

Svar:

Hej med dig,

Tak for dit brev. Det er nogle vigtige tanker og refleksioner du gør dig. Men jeg kan godt forstå, at det kan være hårdt, når de fylder så meget, som de gør hos dig.

Først og fremmest vil jeg gerne sige, at det er helt normalt at have det som du har det. Mange oplever at blive i tvivl om de har valgt rigtigt med deres uddannelse, og det er en stor beslutning, uanset om man vælger at stoppe eller vælger at fortsætte. For den uddannelse du tager, har betydning for resten af dit (arbejds)liv. Dermed ikke sagt, du man ikke kan vælge om. Du kan til enhver tid vælge at stoppe på den uddannelse du går på, eller gennemføre og senere i dit liv tage endnu en uddannelse. Mulighederne er mange, og langt hen ad vejen er det kun fantasien, der sætter grænser.

De tanker, bekymringer og humørsvingninger du mærker lige nu kan være udtryk for, at du ikke har valgt den rigtige uddannelse. Men de kan også være udtryk for, at du har meget om ørerne, og måske trænger til en pause, og til at få tingene lidt på afstand.

Nogen gange, når noget fylder rigtig meget i vores hoveder kan vi blive så opslugt af vores tanker, at vi til sidst ikke kan mærke hvad vi egentlig føler. Hjernen kværner løs, tankerne kører rundt, og vi ender med at blive langt mere forvirrede end afklarede. Der kan det hjælpe at tage et skridt tilbage, og at give sig selv tid og ro til at mærke efter. Nogle kan gøre det som en mental øvelse, hvor de "lader tanker være tanker", og ikke forholder sig yderligere til hvad de indeholder. For andre er det nødvendigt at fjerne sig fra det, der er årsag til tankerne, for en stund. Du kan bedst selv mærke, hvilken kategori du hører til.

Jeg tror det er de færreste mennesker, der så heldige at finde en uddannelse, hvor de elsker alle aspekter af det. Men det skulle helst være sådan, at man finder langt størstedelen af sin uddannelse interessant og relevant. Hvis man ikke har det sådan, eller hvis man ikke kunne forestille sig at skulle arbejde med det man uddanner sig til bagefter, så kan det være et tegn på, at uddannelsen måske ikke er den rigtige for én. Nogle gange kan man også blive studietræt, hvor man trænger til en pause fra det hele. Så kan man komme tilbage efter fx et halvt eller et helt år med ny energi, og ny motivation for at læse.

Kun du kan mærke, hvad der er det rigtige for dig. Jeg håber dog, at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej. En anden ting, der måske kan hjælpe, er at snakke med en studievejleder på din uddannelse. Du er stensikkert ikke den eneste, der har stået i denne situation, og studievejledningen er blandt andet sat i verden for at snakke med studerende, der har det svært med deres studie, og måske har mistet motivationen. Så det kan være et rigtig godt sted at søge hjælp og sparring.

Jeg håber du finder frem til en løsning, der kan fungere for dig.

Mange hilsner,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål