blod/mens

brevkassespørgsmål

blod/mens

brevkassespørgsmål af
anna
14 år
Oprettet 4 år 2 uger siden

hej cyberhus, jeg fik menstruation for 2 dage siden, så det er trejde dag med mens. men jeg har et par spørgsmål.

når jeg tørre mig kommer der okay meget blod ud er det normalt?

og når jeg kigger i min fisse, er der ret meget blod, ved ikke om det er fordi hvis jeg ligger ned, eller hvad? og hvordan kan jeg vaske det af?

har haft menstruation i nu tre dage, hvor lang tid varer den?

og til sidst. er det normalt at man bløder virklig meget, og mest på dag 2 ?

håber i kan hjælpe mig, jeg har virklig mange spørgsmål, fordi jeg lige har fået det, og tør ikke at spørger min mor om de her spørgsmål.

tak på forhånd

Svar:

Kære Anna.

Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker og har stillet dine spørgsmål. Det er helt normalt, at man får mange tanker og spørgsmål, når man får sin første menstruation.

Den første menstruation kan nemlig være lidt nervepirrende, en smule spændende og måske endda lidt skræmmende. Og man kan måske komme til at tænke, at det er pinligt, men husk at menstruation er helt normalt og naturligt og at den er tegn på en sund og velfungerende krop.

Når en pige får sin første menstruation, kan der gå ca. op til et halvt års tid inden hun får menstruation igen. Men nogle piger får menstruation en gang hver måned efter den første menstruation - det er helt normalt. Menstruation kan vare mellem 2-7 dage, men det kan være meget forskelligt, og efter et par måneder kan man begynde at fornemme, hvordan ens egen menstruationscyklus er. Når man begynder at få menstruation på ca. samme tidspunkt hver måned, kaldes det en menstruationscyklus. Det betyder, at der vil være ca. 28 dage mellem hver menstruation.

Når man har sin menstruation, kan man godt få ondt i maven og underlivet eller i lænden - det kaldes menstruationssmerter. Det kan føles rigtigt ubehageligt, men nogle gange mærker man ikke noget. Hvis man har menstruationsmerter kan det hjælpe at have en varmepude på, slappe af eller bevæge sig lidt. Nogle gange kan menstruation altså føles som lidt af en byrde - hvis man eksempelvis bløder meget, som du også fortæller, eller man kan have smerter, være træt og have humørsvingninger, men det er alt sammen helt okay og det er helt normalt.

Menstruation er desuden forskellig fra pige til pige eller kvinde til kvinde. Nogle bløder meget kraftigt i mange dage, nogle har slemme menstruationssmerter, mens nogle kun bløder en smule i få dage og nogle har slet ingen smerter. Igen vil jeg sige, at det alt sammen er helt okay og det er helt normalt - uanset hvilken form for menstruation man har.

Der er intet ulækkert eller mærkeligt ved menstruation. For at man kan føle sig mere tryg i forhold til at bløde igennem, kan man sørge for altid at have et bind eller en tampon i sin taske. Med tiden bliver det lettere at forudsige, hvornår din næste menstruation kommer og derfor kan du også bedre forberede dig på pludselig at bløde. Der findes forskellige produkter til menstruation (bind, tampon, menstruationskop), og det er helt op til dig, hvad du vil bruge. Det skal ikke være ubehageligt eller gøre ondt, så mærk efter og prøv dig frem. Du kan læse mere om de forskellige hjælpemidler her. Du kan læse mere om mens, læse råd fra andre og alt muligt andet her og her

Menstruation skal nemlig ikke være et tabu – der er ikke noget klamt eller mærkeligt ved det på nogen måde. Jeg kan sagtens forstå, hvis man måske er lidt pinlig over, at man har fået sin menstruation og have tanker som: "er der nogen, der kan se det på mig eller se mit bind igennem bukserne?” eller "hvad nu hvis jeg bløder igennem?”. Hvis du har sådan nogle tanker, så kan jeg fortælle dig, at man kan ikke se på dig, at du har din menstruation og hvis du er nervøs for, om man kan se dit bind gennem dine bukser, så kan du måske have en lang bluse på, en nederdel eller noget lidt mere løst tøj - det er som regel også mere behageligt, fordi man godt kan blive lidt oppustet, når man har sin menstruation. Du kan undgå at bløde igennem ved at skifte dit bind, tampon eller tømme din kop ofte.

Jeg synes, at du skal snakke med din mor og fortælle hende, at du har fået menstruation, når du selv har vænnet dig lidt til tanken. Din mor har også haft eller har stadig selv menstruation, så hun ved hvordan det er og kan sætte sig ind i, hvordan du har det og hjælpe dig med det. Det kan være rart for dig, at der er en derhjemme der kan vejlede dig og snakke med dig om det. Du kan også prøve at spørge en lærer på din skole, måske en sundhedsplejerske eller en god venindes mor. Jeg ved, at det kan være rigtige svært at snakke om, fordi det er så nyt og man måske kan føle, at det er lidt pinligt. Men det er det, der begynder at ske for alle piger i din alder. Det er helt naturligt.

Hvis du har fået flere spørgsmål eller bare har lyst til at snakke med en voksen om det hele, så kan du prøve at logge på chatten her på Cyberhus og snakke med en af vores rådgivere.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Kærlig hilsen

Gro.

Gros billede
Gro fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål