Blødning efter sex

brevkassespørgsmål

Blødning efter sex

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Kære Cyberhus

For det første vil jeg lige sige at i er mega hjælpsomme, og det er så dejligt at kunne skrive ind til jer hvis man har nogle bekymringer, tak for det!
Jeg har haft sex med min kæreste og det har vi haft rimelig mange gange nu, men den her gang blødte jeg altså. Jeg blødte virkelig meget så der var en stor plet på sengen og det løb ned af benene på mig. det stoppede under en time efter igen, og der var ingen smerter overhovedet, men der var virkelig meget blod.

Jeg er så mega bange for at der er noget galt med mig, eller om det kommer til at ske igen, og jeg kan ikke tænke på noget andet.
Jeg vil spørge jer om hvad det mon kan være der gik galt, og om jeg kan gøre noget for at forhindre det?

Hilsen den meget meget nervøse pige:(

Svar:

Hej Anonym

Puha, jeg kan godt forstå du er blevet bange, for det lyder som en større blødning, og en voldsom oplevelse.

Det er ikke usædvanligt at kvinder kan opleve kontakt blødning i forbindelse med sex, og det er ofte helt uskyldigt og ufarlige. Blødningen vil ofte være ganske lille, men kan også være kraftig uden at det behøver være farligt.

Men det er vigtigt at få undersøgt hvorfor man bløder. Det du har oplevet har med stor sandsynlighed været en mindre rift. Det kan bløde en del, men man oplever som regel ingen smerter og det heler af sig selv ret hurtigt.

I nogle tilfælde kan kontaktblødning dog også være symptom på problemer i underlivet, og derfor er det vigtigt lige at tage en snak med lægen, for at være på den sikre side. Med nogle spørgsmål kan din læge afklare om det vil give mening at få foretaget en undersøgelse eller om det slet ikke er nødvendigt.

Jeg vil gerne igen understrege, at jeg ikke tænker det er noget alvorligt. Samtidig skal du selvfølgelig tage oplevelsen alvorligt og tage snakken med din læge for en sikkerheds skyld. På den måde kan du også få endeligt afklaret, at det bare var en helt harmløs kontaktblødning, så du ikke skal gå og bekymre dig.

Gode hilsner Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål