Bløder efter sex

brevkassespørgsmål

Bløder efter sex

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 3 år 5 måneder siden

hej, jeg har efter sex førare gang oplevet at jeg har blødt efterfølgende. På dagen var det mest rødligt blod der kom efter vi var sammen og nu på andendagen bløder det stadig en lille smule og det er mere brunligt og jeg har efterfølgende også taget en fortrydelsespille.

Er det normalt at jeg har blødt så meget eller skal jeg søge læge?

Svar:

Kære du,

Mange tak for dit spørgsmål.

Det kan være helt normalt at bløde lidt efter sin seksuelle debut. Mødommen, som er en lille hindelignende struktur og sidder lidt oppe i skeden, nedbrydes når penis penetrerer skeden.  Det kan give lidt blødning, hvilket er helt normalt. Der kan også opstå små rifter i skedens slimhinde, når skeden er snæver eller hvis man fx spænder op. Ingen af disse blødninger må være kraftige. Du beskriver ikke hvor meget du blødte efter du havde sex, men når du allerede havde mere brunt blod (gammelt blod) dagen efter, så lyder det helt acceptabelt. Hvis du fortsat bløder de næste gange du har sex, vil jeg anbefale at du taler med din læge om at få lavet en gynækologisk undersøgelse.
Idet du nu også har fået et aktivt sexliv, er det en god ide snart at snakke med din læge om fremtidig prævention. I den forbindelse kan du også få lavet en gynækologisk undersøgelse for god ordens skyld. Hvis I dyrkede ubeskyttet sex, bør du også blive testet for seksuelt overførte sygdomme (kønssygdomme).

Håber det var svar på dit spørgsmål.
MVH Line

LineHs billede
Line fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål