Bipolar

brevkassespørgsmål

Bipolar

brevkassespørgsmål af
Isa
20 år
Oprettet 4 år 6 måneder siden

Min kæreste og jeg er flyttet sammen. Han er bipolar og har det svært lige nu. Jeg vil gerne hjælpe ham men det er også svært. Han har stoppet sin medicin for noget tid siden og det var måske en dårlig ide. Jeg elsker ham og hans sygdom skal ikke skilles os ad. Men jeg kan også mærke det er virkelig hårdt for mig at være hans kæreste. Han kører hele tiden på mig, skælder ud, er jaloux og vred på mig.  Han er i gang med en udredning så det handler ikke om ham, men om mig og hvordan jeg passer bedst på mig selv.  Kan I mon hjælpe mig med et par gode råd?

Svar:

Kære Isa

Hvor er det godt, at du skriver herind. Det lyder til, at du er en meget omsorgsfuld og kærlig kæreste. Men det kan også være rigtig svært at være pårørende til en person med psykisk lidelse. Det er rigtig flot, at du er opmærksom på at passe på dig selv, for nogle gange kan vi godt have tendens til at glemme os selv, når vi gerne vil hjælpe dem omkring os.

Mit råd til dig vil være, at du kan blive inddraget i din kærestes forløb. På den måde kan behandleren også hjælpe dig igennem sygdommen og vejlede dig i, hvordan du kan støtte ham, og hvordan du kan passe på dig selv samtidig. Det er selvfølgelig helt op til dig, hvor meget du gerne vil og kan involveres.

Desuden har Depressionsforeningen en guide til at være pårørende til personer med bipolar lidelse. Den kan du finde her

Du har også mulighed for at chatte med os i vores anonyme 1-1 chat, hvis du har brug for en, der lytter, eller hvis du har brug for hjælp og råd til en specifik situation.

Venlig hilsen

Lucia

Luchias billede
Lucia fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål