Modtage billeder
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej nu har jeg kigget over alt for at finde svar men alle giver forskelligt. Må jeg modtage fx undertøjsbilleder/nøgenbilleder af veninder. har læst meget med kæreste og blar blar. Men hvis hun sender dem med egen vilje og jeg ikke gemmer dem eller vidresender dem. Er det ulovligt? Og hvad er reglerne hvis en anden piger er fra et andet land?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, hvis du er lidt forvirret over hvad der er lovligt i forhold til at dele billeder, så det er rigtig godt, at du skriver og spørger.
For at svare ganske kort på dit spørgsmål, så ja, du må gerne modtage et nøgenbillede af din veninde, hvis hun har givet et klart samtykke til det. Der står nemlig i straffeloven (paragraf 235), at man må gerne besidde pornografisk billeder, film mv af en person over 15 år, hvis vedkommende har givet samtykket til besiddelsen. Det der med at give samtykke kan være lidt kompleks, men kort sagt betyder det, at hun skal have sagt ja til at du gemmer billedet. Men du skal slette det, når hun beder om det, og generelt vil jeg anbefale, at du ikke gemmer det, som du også skriver, at du ikke gør. Og det er også godt - og meget vigtigt, at du ikke videresender det. For hvis du gjorde, ville det være at dele børneporno, da hun er under 18 år. Og selv hvis hun er over 18 år, så skal hun stadig give sit samtykke til at andre deler billedet/billeder, da der også findes en lov (paragraf 264 d), som handler om, at man ikke må dele private beskeder eller billeder uden samtykke.
Generelt skal man altid være meget forsigtig, når man modtager nøgenbilleder, for hvis du modtager det på fx Whatsapp, så kan appen godt gemme alle de billeder der er modtaget direkte på din kamerarulle, og så skal du huske og gå ind i slette dem. Og hvis du modtager det på Messenger, skal du også huske at slette det, da billedet ellers vil ligge i jeres beskedtråd. Og hvis du ikke har kode på din mobil eller der er nogen, der har luret din kode og får fat på din mobil, og du har nøgenbilleder liggende, så kan det hurtigt gå galt. Det er slet ikke fordi, at det sker, men jeg kender desværre til sådan nogle tilfælde. Så derfor er det rigtig vigtigt at passe godt på, hvis man modtager nøgenbilleder eller videoer.
Du spørger også til hvad reglerne er, hvis personen er fra et andet land. Det er stadig dansk lov, der gælder, når du modtager et nøgenbillede fra en person, uanset hvor de bor henne. Så: du skal altid have samtykke til at have billedet liggende og husk at slette det.
Jeg håber, at du blev lidt klogere på reglerne, og husk at du altid er velkommen til at skrive til os en anden gang.
Mange hilsner Pernille