Barbering

brevkassespørgsmål

Barbering

brevkassespørgsmål af
Camilla
13 år
Oprettet 5 år 1 måned siden

Hej brevkasse. Jeg er en pige på 13 år, og har det svært med mine hår på kroppen. Især forneden. jeg vil gerne barbere mig, men jeg er bange for at spørge min mor. Jeg har før snakket med hende om at barbere mig under armene, og der svarede hun at vi kunne tage den til sommer. Der er kun nogle få fra min klasse om allerede gør det. Og drengene siger også at en pige skal være barberet. Jeg vil virkelig gerne gøre det, men ved ik hvordan jeg skal spørge min mor. Hilsen pigen der gerne vil barbere sig men ikke tør.

Svar:

Kære Camilla.

Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg sagtens kan forstå dig. Der er rigtig mange - både piger og drenge - som har det svært med hår på kroppen. Samtidig er det dog også rigtig vigtigt at få sagt, at der intet er galt i at have hår på kroppen, hverken under armene, på benene, armene, omkring kønsdelene, i ansigtet eller noget som helst andet sted. Det er noget alle mennesker har, og det er hverken ulækkert eller unaturligt. Det ser bare tit lidt forskelligt ud. Nogles hår på kroppen er mørke og tykke, mens andres er mere tynde eller mere lyse i det. Det er super forskelligt, men det hele er normalt. Mange vælger at barbere sig, og det er også rigtig fint, så længe man gør det for sin egen skyld og ikke for andres. Der vil nemlig altid være "trends" i forhold til vores udseende, og det kan være så svært at følge med, og derfor tænker jeg, at det på sigt måske er lettere, hvis man fokuserer på, hvad man selv har lyst til, og ikke hvad alle andre synes, da det i sidste ende ikke er noget, som kommer andre ved. Så hvis du ikke har lyst til at barbere dig lige nu, så er det helt okay. Det er din beslutning, og det er ikke noget, som andre skal blande sig i.

Som sagt så er der dog også mange - og igen både mænd og kvinder - som vælger at barbere sig, og det er der absolut intet galt i. Det kan være, fordi man bedst kan lide, hvordan man ser ud uden hår, men det kan også være fordi, man synes, at håret på ens krop generer en f.eks. hvis det kilder eller noget helt tredje. Hvis du selv når frem til, at du faktisk gerne vil barbere dig, så kommer her nogle gode tips og tricks, som forhåbentlig kan hjælpe, så du får en god oplevelse med det, hvis du beslutter sig for at give det et forsøg:

- En vigtig ting er valg af skraber, og at man vælger en god én, som er skarp. Jo mere sløv en skraber, man bruger, jo større chance er der for, at man kan få kløe eller små røde knopper eller lignende efter barbering.

- Et andet godt råd er at varme huden op med varmt vand, inden man går igang med barbering, da det gør håret lidt blødere og nemmere at arbejde med. Samtidig er det også rigtig vigtigt at bruge en form for smørrelse f.eks. en barbergel eller skum.

- Hvis du skal barbere dig et sted, hvor håret er langt, så kan det være en rigtig god idé at starte med at trimme håret med en lille neglesaks eller andet, så man kun skal bruge skraberen til det sidste, og ikke skal køre den over huden flere gange end højest nødvendigt.

- Efter barbering er det rigtig vigtigt at pleje huden, da det vil blive lidt irriteret. Derfor er det vigtigt at vaske rester af f.eks. barberskum og sådan godt af. Efter er der også nogen, som synes, at det kan have en god effekt at putte en lille smule talkum eller babypudder på. Pudder fjerner fugt, og det kan være vigtigt, da fugt hos nogle kan give irriteret hud efter barbering.

Det var en lille håndfuld råd, som du kan prøve af, hvis du lyst. Alternativt kan man også finde rigtig mange gode artikler med gode tips og tricks til barbering, hvis man søger på Google. I forhold til de forskellige typer af produkter, som jeg har nævnt, så kan mange af dem købes i din lokale Matas, hvor jeg også er helt sikker på, at ekspedienterne gerne vil hjælpe dig, hvis du er i tvivl om noget.

En sidste ting, som jeg gerne lige vil knytte en kommentar til, det er det her med din mor. Du skriver, at du er bange for at spørge din mor, og at sidst du nævnte noget med barbering for hende, så afviste hun dig måske lidt. Jeg kan godt forstå, at det gør, at man måske ikke ligefrem har lyst til at prøve igen, men jeg tror, at det vil være en rigtig god idé at snakke med din mor om det. Jeg tænker, at det måske kan være, at du kan fortælle din mor, at det er noget, som du overvejer at gøre, og at du derfor ikke har lyst til at vente til sommer, da det er noget, som fylder hos dig lige nu. Måske det også kan være en idé at spørge hende lidt til råds omkring, hvilke erfaringer hun har gjort sig, så det måske kan være en åbner til at få en god snak om barbering, hvorfor man gør det, og hvordan man gør det på en god måde.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og jeg håber, at du finder en løsning, som du har det godt med, da det er det allervigtigste!

De bedste hilsner

Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål