Bange for at være gravid

brevkassespørgsmål

Bange for at være gravid

brevkassespørgsmål af
Anne-Marie
14 år
Oprettet 6 år 1 måned siden

Hej jeg er en pige på 14 år, jeg har et spørgsmål. I dag havde jeg og min kæreste sex for første gang, og vi glemmer så at bruge kondom. Min kæreste skynder sig ned til apoteket for at købe en fortrydelsespille til mig, min problem er at min menstruation er utrolig urealmæssig, og sidst jeg havde min menstation var for 14 dage siden. Men ville bare vide om jeg har en chance for at være gravid? Fordi det har jeg virkelig ikke lyst til at være!! Heldigvis har mig og min kæreste snart været sammen i 6 måneder og vi begge har ikke haft sex med andre før, så jeg er ikke bange for sexsygdomme eller andet. Men jeg er virkelig bange for at være gravid!! Burde jeg tage en graviditetstest?

Svar:

Hej. Tak for dit spørgsmål.

Der er en chance/risiko for at blive gravid, hvis man har sex uden at bruge kondom eller anden prævention. Ideen med "sikre perioder" i menstruationscyklus gælder ikke.

En fortrydelsespille gør risikoen for graviditet utroligt lille, men hvis din næste menstruation ikke kommer når du regner med det, vil jeg anbefale en graviditestest.

Desuden vil jeg anbefale at I beskytter jer, og her er kondom altså en rigtig god løsning- også selvom du ikke er nervøs for kønssygdomme.

Mvh

Mads

Madss billede
Mads fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål